1#. קנאי ורכושני

״הוא תמיד היה קנאי ורכושני״ אמרה לי שרון, ״התרגלתי״. מסתבר שאחרי עשור עם ערן היא התרגלה לא להישיר מבט לגברים, התרגלה שלא יהיו לה חברים, התרגלה לקיים תקשורת מינימלית עם בני זוגן של חברותיה הקרובות, לעולם לא לשבת לקפה או לאכול צהריים עם קולגה לעבודה, ובכלל לקיים מגע רופף ביותר עם המין הגברי, פן תתעורר קינאתו.

בכל פעם ששרון הביאה לעולם ילד ערן הבהיר לה שהיא צריכה להישאר בבית עם הילד למשך שנה. ״אני לא הבאתי לעולם ילדים כדי שיגדלו עם אדם זר״ הוא פסק. גם לשרון היה קשה לעזוב את התינוק בידי מטפלת והיא הניקה כל אחד משלושת ילדיהם במשך שנה שלמה, והאריכה שוב ושוב את חופשת הלידה שלה, וחזרה כעבור שנה לעבוד במשרת אם.

כשהיא פוטרה מעבודתה בחברת היי טק שערכה צימצומים לא היה מאושר ממנו. הוא עודד אותה לנוח מעבודה ולא למהר לחפש עבודה נוספת. ״אני מרוויח מספיק בשביל שנינו״ נהג ערן לומר לה.

״אני רגילה לעבוד ולפרנס את עצמי מגיל 16, ולא הבנתי איך בגיל 35 מצאתי את עצמי בבית, מטפלת בשלושה ילדים וחיה בכלוב של זהב״, אמרה שרון. ערן הוא עו״ד מצליח ומאוד כוחני, מבוגר משרון במעל עשור, שעושה הון מעיסקאות נדל״ן מורכבות ועם השנים הלך והתעשר. הם בנו בית עם בריכה, נסעו לנסיעות משפחתיות בחו״ל, וחיו את החלום.

2#. סקס וחלומות

אבל, וזה אבל גדול, ערן היה חופשי לצאת עם חברים ולטוס לאן ומתי שבא לו, ושרון היתה צריכה להיות בבית ולגדל את הילדים, ובאיזשהו שלב החליטה לחפש שוב עבודה. היא לא אמרה לו כלום כי ידעה שהוא יפעיל עליה לחצים, ויוריד לה את הבטחון וישכנע אותה באותות ובמופתים להישאר בבית, והחליטה לעדכן אותו כשיהיה משהו קונקרטי על הפרק.

היא התיישבה על המחשב ושלחה קורות חיים לחברות השמה ולמשרות שפורסמו, ועצם חיפוש העבודה גרם לגלי אושר קטנים להציף לה את הלב ולחיוך קטן להפציע לזוויות פיה. מדי יום בסביבות השעה 10:00 בבוקר כשהילדים כבר היו במסגרות החינוך וערן היה במשרד, שרון נכנסה למחשב ובדקה אם הגיעו תשובות. לקח קצת זמן ופתאום היא קיבלה זימון לראיון למישרה שריגשה אותה במיוחד, שהיתה קצת יותר ממה שהיא העיזה לדמיין.

בעודה מחפשת כתבות על החברה שזימנה אותה לראיון היא שמעה קול של הודעת ווטסאפ וקלטה שערן, שישב שעות בערב על המחשב, השאיר את הווטסאפ-ווב שלו פתוח. היא התחילה לגלול ולגלול וככל שהיא גללה יותר לאחור כך היא חשה שהאויר אוזל מראותיה. ערן בעלה הקנאי החולני, שרואה בלחיצת יד עם גבר אחר בגידה, שחינך אותה ללכת עם העיניים לריצפה פן תראה גבר אחר, מנהל מערכות יחסים עם לפחות שלוש נשים במקביל.

עם שלושתן זו מערכת יחסים שמבוססת על סקס וחלומות, ולשלושתן הוא מספר שהוא עומד להתגרש מאשתו. שהם בהליך גישור, ובקרוב יהיה חופשי להיראות – עם כל אחת בנפרד – בפומבי. היא צילמה הכל אבל לא אמרה לו כלום, מהפחד שידע שהיא חיטטה לו בווטסאפ.

זה היה ביום שלישי. היא הלכה וצברה זעם ותיסכול וכעסים ופחדה לומר לו משהו אבל ביום חמישי היא הודיעה לו שהיא יוצאת עם חברות לבר. הוא נדהם מההודעה.
-״את לא הולכת לשום בר של זונות״ הודיע לה ערן.
-״למה לא?״ שאלה שרון.
-״כי אם תדברי שם עם גברים או שגברים יסתכלו עליך, זו בגידה מבחינתי״ הוא הבהיר את עמדתו הנחרצת.
-״וכשאתה יוצא עם חברים שלך לא מסתכלות עליך נשים? אתה לא מסתכל על נשים?״ שאלה שרון למרות שידעה שהוא ישקר.
-״אני לא מסתכל על אף אחת ואם מישהי מסתכלת עלי היא מבינה שאין לה סיכוי״ ענה ערן, ושרון אמרה -״אז ככה גם אני – לא רואה ולא מסתכלת על אף אחד. לרונית יש יומולדת ואנחנו יוצאות לחגוג לה״.

3#. משרת החלומות

איכשהו הערב עבר בשלום וכעבור יומיים היא הלכה לראיון למשרת החלומות שלה ואיכשהו הדחיקה את מה ידעה. אחרי שבוע היה עוד ראיון וכעבור כמה ימים היא התבשרה שהמישרה שלה. האושר שלה היה מהול בחרדה מהתגובה שלו, אבל היא החליטה לדבר איתו עוד באותו ערב. בשיחתם היא עידכנה אותו שמצאה עבודה ובכוונתה להתחיל לעבוד ופירטה את המישרה ואת התנאים המצויינים שנלווים אליה, וראתה איך פרצופו של ערן הולך ומתקשח.

-״למה לא אמרת לי שאת מחפשת עבודה? חיפשת מאחורי הגב שלי, זה כמו בגידה. מעניין מה עוד את עושה מאחורי הגב.״ הוא התחיל. ״בכל מקרה לא נראה לי שתחזיקי מעמד בעבודה הזו, זה גדול עליך וחוץ מזה יש לך שלושה ילדים לטפל בהם״ ניסה ערן להוציא לשרון את הרוח מהמפרשים.

-״לא אמרתי לך שאני מחפשת עבודה כי ידעתי שתפעיל עלי לחץ. אם לחפש עבודה בלי לעדכן אותך זו בגידה, איך עוד אתה מגדיר בגידה?״ היא שאלה והוא ענה שמבחינתו כל קשר שלה עם גבר, גם ידידותי, נחשב כ׳בגידה׳.

-״ואם יהיה לי קשר של סקס עם גבר אחר, או נגיד עם שלושה גברים במקביל, ואני אגיד לכל אחד מהם שאני פרודה בהליך גישור שתכף מתגרשת, זו בגידה?״ העזה שרון לומר והישירה אליו מבט, והוא הבין מיד אבל לא הזיז שריר בפניו.

4#. פחד קמאי

-״זה לא בגידה זה אומר שאת זונה מקצועית ואני זורק אותך מהבית עם מזוודת בגדים ולוקח לך את הילדים. אני מבין שזה מה שבא לך״. אמר ערן בקול שהקפיא את דמה.

למרות שהיא ידעה שהוא יודע שזה הוא ולא היא, ולמרות שהיא הבינה שהוא מהלך עליה אימים, שרון נבהלה. היא עדיין תלויה בו כלכלית, השנים שלא עבדה כרסמו בבטחון העצמי שלה והיא חשבה שאולי הוא צודק והמישרה הזו באמת גדולה עליה, ובכלל כמו אצל רוב הנשים, האיום לקחת לה את הילדים עורר בה אימה, גם כשהיא ידעה והבינה שזה איום חסר בסיס. הפחד הזה שיקחו לה את הילדים הוא לא פחד הגיוני הוא טמון איפשהו בשכבות העמוקות של הגוף הרבה מתחת לשכל וההגיון. זה פחד קמאי, שאולי נמצא בכלל ברחם.

הסיפור הזה החזיר אותי יותר מ-20 שנה לאחור. הייתי עורכת דין צעירה יחסית. עוד לא ידענו שיש שם ודפוס להתנהגות נרקסיסטית. הגיעה למשרדי עורכת דין נורמטיבית לחלוטין אם לילדה בת 4 שהיתה משוכנעת ומפוחדת שיקחו לה את הילדה כי הוא יוכיח שהיא חולת נפש. הבטחתי לה שאין שום סיכוי. היא לא האמינה לי. התערבנו על ארוחת ערב. לא הצלחתי להבין את הפחד הקמאי הזה שלה. כמובן שזכיתי בהתערבות. היום אני יודעת שהיא היתה נשואה לנרקסיסט. אם את מזהה את עצמך תאותתי לי.

5#. ממוגרפיה עם חשד

נחזור לשרון. היא קיבלה את המישרה והתחילה לעבוד. ערן קצת נרגע עם התקפי הקנאה. היא גם לא נתנה לו סיבה לקנא. התבודדה ולא יצרה קשרים כלשהם בעבודה. את הווטסאפים שראתה היא ניסתה להדחיק לאי שם במעמקי נפשה. אבל היא לא הצליחה לנטרל אותם. בכל פעם שערן סימס או יצא עם חבריו, שרון נזכרה במה שראתה והניחה שהוא כנראה עושה משהו אחר. וזה כרסם בה כרסום תמידי.

בבדיקת הממוגרפיה האחרונות היה חשד למשהו לא תקין. היא נשלחה לביופסיה. בזמן שחלף עד לביופסיה ולתוצאה שרון הבינה שהיא משלמת מחיר כבד על ההדחקה, על הקנאה, על ההקטנה, על הסטנדרט הכפול של ערן, על האיומים שלו ובעיקר על הפחד שלה.

עוד לפני שחזרה תשובה היא קיבלה החלטה ופתחה תיק לישוב סכסוך. ההצלחה המקצועית שלה נתנה לה דחיפה, הבעיה הבריאותית גרמה לה לקפוץ מהצוק לתוך הליך גירושין שהיא ידעה שלא יהיה קל.

כשהגיעו תוצאות טובות מהביופסיה היא ידעה שהיא בדרך הנכונה, ואמרה לי השבוע ״אני יודעת שלא קל להתגרש מנרקסיסט. שמעתי את הפודקאסט שלך, אבל אני גם יודעת שהממוגרפיה היתה נורת אזהרה ואם אשאר לחיות איתו, אהיה חולה״.

אחלו לה בהצלחה.

***

השבוע בפודקאסט שיחה על כסף ויחסים עם שרית אמיתי. להאזנה לחצו כאן.