1#. איך הכל התחיל

היא היתה חיילת בת 20 מישוב קטן בדרום. הוריה התגרשו כשהיתה בת 17 ומאז היא עבדה במלצרות כדי לעזור לאמה בפרנסת המשפחה. היא יכלה שלא להתגייס. בנות רבות מבית הספר בו למדה שוחררו מהשירות הצבאי בגלל קשיים או כי הצהירו שהן דתיות. היא התעקשה להתגייס ואימה עודדה אותה והרגיעה אותה שהיא תסתדר.

יום אחד, קצת לפני השחרור, היא יצאה הביתה ביום חמישי בערב מהבסיס בצפון הארץ ועשתה את הדרך הארוכה לדרום. את תעודת החוגר היא שכחה בבסיס. קורה. אלא שבדיוק עלה פקח לאוטובוס ולמרות שהיא היתה על מדים דרש ממנה להציג חוגר או לשלם על כרטיס הנסיעה. היא נלחצה מאד. התביישה לומר שהארנק שלה ריק לחלוטין כבר שבוע, ודמעות של בושה ועלבון החלו לזלוג על לחייה.

הוא ישב משום מה בספסל ליד וקלט את הסיטואציה. הוא קרא לפקח ושילם על הכרטיס שלה והפקח הניח לה. היא לחשה לו תודה והוא אמר ״הכל בסדר, מבחינתי זה כבוד לשלם עבור נסיעה של חיילת״. הם התחילו לשוחח והוא סיפר שעלה לארץ רק בגיל 26 ולא שירת בצבא ולכן הוא מעריץ חיילים ורוצה להודות לה על ההזדמנות לקנות לה את הכרטיס. הם המשיכו ושוחחו כל הדרך, הוא ירד מהאוטובוס בתל אביב והיא המשיכה דרומה, לא לפני שהם החליפו טלפונים.

ככה התחיל סיפור אהבה מהסרטים. הם לא נתנו לעשור שהפריד ביניהם ולהבדלי המנטליות התהומיים להפריע להם. הוא חיזר אחריה כמו בסרטים והיא הרגישה כמו סינדרלה, שהנסיך הגיע על הסוס הלבן כדי להציל אותה מחייה הקשים.

הוא היה שרמנטי, ונדיב, ומקסים והרעיף עליה מחמאות ומתנות והיא היתה נערה בת 20 שיכורה מאהבה. לא חלפו שלושה חודשים והוא כרע ברך והציע לה נישואין. כמובן שהיא אמרה כן.

2#. ירח הדבש

שבוע אחרי השחרור הם נישאו בחתונה מפוארת. כל בני משפחתו הגיעו במיוחד מדרום אפריקה, והרעיפו עליה ועל משפחתה אהבה רבה. היא הרגישה האשה הכי ברת מזל בעולם. היה ברור שהיא עוברת לגור איתו בביתו בהרצליה, פחות היה ברור לה על מה חתמה אצל עורך הדין של הוריו. היא לא ידעה מה זה prenup והתביישה לשאול, שלא יחשוב שהיא ילדה דרומית מטומטמת.

והיתה חברה אחת ששאלה אותה אם זה לא מוזר שהוא מציע לה נישואין תוך 3 חודשים, ובמה הוא בעצם עובד, והוסיפה שיש לו משהו מפחיד בעיניים. ״איזה קנאית היא״ אמרה אמא שלה, התמימה, שהיתה בטוחה שהבת שלה נסיכה מהאגדות ושהוא האביר על הסוס הלבן.

שלא כדרכן של אגדות, הם לא חיו באושר ובעושר אפילו לא חודש ימים. היומיים הראשונים של ירח הדבש בתאילנד היו כמו באגדות, אבל ביום השלישי הוא עשה לה סיבוב הכרות על רכבת ההרים הנרקסיסטית וקיבל עליה התקף זעם קשה בגלל שהיא העירה משהו. בזמן אמת הוא לא הגיב אבל ברגע שהם חזרו לחדר במלון הוא צרח עליה צרחות אימים, קרא לה מטומטמת, ערסית, כפריה מכוערת, והודיע לה שהוא עשה טעות גדולה שהתחתן איתה והוא מחזיר אותה מיד כשהם חוזרים לחור שממנו לקח אותה.

מעולם בכל 20 וקצת שנותיה איש לא צרח עליה והשפיל אותה כך והיא חשה כאב פיזי בגוף מהלחץ והתדהמה והאימה שחוותה מצרחותיו. כדרכם של נרקסיסטים, למחרת הוא ניסה למחוק את הארוע כלא היה – הוא לקח אותה לשופינג, הרעיף עליה מחמאות ודרש ממנה לעשות איתו אהבה שלוש פעמים ביום. הנפילה הזו מגן עדן היתה כל כך קשה ועוצמתית שהלב שלה נסדק אבל כבר אז היא התחילה להבין שכדאי לזרום איתו וגם למדה לזהות את המבט בעיניים שמבשר את בוא ההתקף.

3#. תמונות מחיי נישואים

בשנים שחלפו עד גיל 26 נולדו להם שלושה ילדים. היא מעולם לא עבדה אלא טיפלה בילדים והוא לא הצליח להתמיד באף מקום עבודה יותר מחודשיים. היה לו קשה מאוד לקבל מרות, והוא סבל מהפרעת קשב קשה שבעטיה נהג ליטול מינונים אדירים של כדורים שהותירו אותו ער במשך ימים ארוכים שלאחריהם נפל לשנת עילפון ארוכה במיוחד.

כסף לא חסר להם מעולם. הוריו האמידים מימנו אותם ביד רחבה, והחיים סך הכל היו נוחים מאד. נסיעות לחו״ל, מסעדות, יהלומים שהוא רכש לה מדי שנה ליומולדת.

אבל לא היה לה חשבון בנק פעיל, והיא היתה תלויה בו ובכרטיס האשראי השחור שלו לחלוטין. לזכותו היא אמרה שהוא מעולם לא מנע ממנה לעשות בו שימוש או הפעיל עליה אלימות כלכלית. מצד שני הוא לא עודד אותה לעבוד או ללמוד וטען שילדים צריכים לגדול עם אמא ולאכול אוכל של בית. לבשל טוב היא ידעה מגיל צעיר והוא דרש ממנה לבשל לו מדי יום ארוחות מגוונות. רק בימים שהוא נפל לשינה היא הרשתה לעצמה לתת לילדים מתבשילי אתמול שנותרו טריים וטעימים.

לצד זה היו את התקפי הזעם שלו שהיא פגשה לראשונה בירח הדבש ושהפכו ליותר ויותר קשים ומפחידים. כשהזעם ירד לו לעיניים הוא הפך למפלצת מפחידה שירקה עליה צעקות וקללות ואיומים נוראיים והיא לא הצליחה להתרגל לזה. בכל פעם מחדש הגוף שלה נשטף באימה משתקת והיא למדה לעשות כל מה שהיא יכולה כדי לא להביא אותו להתקף זעם והפכה לצייתנית וכנועה כשפחה.

והיתה את בעיית הנהיגה הפרועה שלו. אם היא העזה להעיר לו על מהירותו המופרזת או להפנות את תשומת ליבו שהם צריכים את הנתיב הימני למשל הוא הפך את הרכב לרכבת הרים לגיהינום. נהג במהירות מופרעת עבר בין מכוניות באופן מסוכן ובלם בשניה האחרונה. היא ניסתה להימנע מלנסוע איתו ברכב אבל לה עצמה לא היה רשיון נהיגה ולא היו לה הרבה ברירות.

4#. התאונה

באחד מהתקפי הנהיגה הזועמת הוא גרם לתאונת דרכים. היא נפצעה באורח בינוני. אושפזה בבית חולים עם רגל שבורה, חוליה שבורה בגב וסדקים בצלעות. הילדים לא היו ברכב למרבה המזל והוא נפצע באורח קל בהרבה ממנה. היא התביישה לספר שהתאונה קרתה בגלל התקף זעם שלו ושהיא לא הופתעה כי בלב היא תמיד הרגישה שיום אחד זה יגמר בתאונה. שלא יכול להיות שהוא נוהג ככה ולא יקרה להם כלום.

אמא שלה טיפלה בילדים כשהיא היתה בבית החולים ובתקופת ההחלמה שלה ואז ראתה הכל. במשך שנים היא לא סיפרה דבר למשפחתה ולחברותיה. כשהיא היתה חסרת ישע אחרי התאונה אי אפשר היה להסתיר יותר את התקפי הזעם, הלילות לבנים שלו והימים במיטה, את דרישותיו לאוכל טרי מדי יום, והכי גרוע את תלונותיו הרבות על כך שהיא לא יכולה לשכב איתו. איכשהו הוא הפך את עצמו לקורבן הראשי של התאונה ובאחד מהתקפיו הוא האשים אותה שכל התאונה הזו קרתה בגללה ועכשיו הוא צריך לסבול מזה.

זו היתה הפעם הראשונה שהיא חשבה על גירושין. היא אמרה לו שהיא צריכה שקט כדי להחלים וביקשה לנסוע לבית אימה עם שלושת הילדים והוא לא הסכים ואמר שזו תחשב חטיפה והוא יקרא למשטרה. הן נסעו והשאירו אותו עם הילדים. לא חלפו שעתיים והוא הגיע עם הילדים והשאיר אותם אצל אימה בטענה שהם בוכים ומתגעגעים. למחרת הוא שלח לה שירי אהבה ולא הפסיק להתחנן שתחזור. אחרי יומיים היא חזרה.

את הפיצויים מהתאונה הוא הפקיד בחשבון שלו. שלה לא היה פעיל והוא זה שממילא התנהל מול עורכת הדין. לא היה לה מושג מה הסכום שקיבלה.

5#. תובנה פוקחת עיניים

היא החלימה והחיים חזרו לשגרה המוכרת עם שינוי אחד. היא לא הסכימה להכנס איתו יותר לרכב. היו לה כמה חברות שהיא הסכימה לנסוע איתן והיא עשתה שימוש תכוף במוניות, אבל התחילה להבין שאסור לה להיות תלויה בו. שהתלות שלה בו מסכנת אותה. התובנה הזו היתה פוקחת עיניים.

למרות החרדה מהכביש, היא החליטה ללמוד נהיגה ולהוציא רשיון. להפתעתה הוא סירב לשתף פעולה. ״את לא צריכה לנהוג, זה מסוכן מדי. את בטוח תהרגי מישהו על הכביש״ אמר הנרקסיסט בשיא הרצינות, וכשהיא התעקשה הוא חטף התקף זעם קשה. כל תא בגופה התקומם.

״יש לי כסף משלי. אני רוצה את הפיצויים שקיבלתי מהתאונה״ היא העזה לעמוד על שלה. ״כפויית טובה שכמותך. את גרה בבית שלי וכל מה שאת קונה ואוכלת זה מהכסף שלי. הפיצויים שלך נגמרו מזמן״ הוא הודיע לה.

״אז אני אצא לעבוד וארוויח כסף כדי להוציא רשיון״ היא אמרה והוא גיחך – ״כן ממש. את תצאי לעבוד. הדבר היחיד שאת מסוגלת לעשות זה לנקות בתים וזה לא ממש הסטייל שלך. התרגלת לטוב״, אמר ונתן בה מבט שמשמעו שהויכוח הסתיים.

מה שהוא לא ידע זה שעוד מנערותה היה לה כישרון ציור ועם השנים היא למדה גרפיקה ממוחשבת בקורסים און ליין. היא חיפשה מישרה כגרפיקאית והתקבלה לעבוד במקום שניאות לקבלה בלי נסיון. הוא נדהם שהיא הודיעה לו שהיא מתחילה לעבוד, אבל גיחך ואמר ״יאללה בואי נראה אותך מחזיקה שבוע מעמד. הם מהר מאוד יבינו שיש להם עסק עם מטומטמת ויתנו לך בעיטה״.

6#. ואיך הכל נגמר

לא רק שזה לא קרה, היא התגלתה כגרפיקאית מוכשרת ונתנה את הנשמה בעבודה ועד מהרה הפכה לכוכבת בתחומה. מהמשכורת שלה היא שילמה על שיעורי נהיגה וכעבור שנה היא אחזה ברשיון נהיגה ואף קודמה בעבודה וקיבלה משכורת נאה.

אחד הלקוחות לא הפסיק להחמיא לה על יופיה וכשרונה. אחרי שנים של הקטנות, המחמאות שלו היו כמו גשמי ברכה על אדמת נשמתה היבשה והצמיחו לה את הערך העצמי שהשתקם קצת בשנה האחרונה.

וככל שהערך העצמי שלה גדל, ככה היא ראתה אותו כמו שהוא. נרקסיסט עצל וחסר אמפתיה, שחי שנים על חשבון הוריו, ומתנהל בעולם כאילו הוא מתת האל לאנושות. וכמה שהיא ראתה אותו יותר כמו שהוא, ככה הוא חטף יותר התקפי זעם. ועם כל התקף יכולת ההכלה שלה הלכה והצטמקה.

עד שערב אחד הוא הפך לה את כל הארון וזרק לעברה כוס והיא הזמינה משטרה.

וזהו. כך בא לקיצו עשור של נישואים רעילים.

השבוע היא התחילה הליך.
לא מפוחדת,
לא חרדה,
יודעת שתסתדר
ושלגיהינום שלו
היא לא תחזור יותר.

***

השבוע בפודקאסט קווים לדמותו של הנרקסיסט הסמוי – להאזנה לחצו כאן.