1. לא עוזבת

זו היתה הפגישה השלישית שלה. היא היתה לפני שנה ולפני שנתיים. בכל הפגישות היא סיפרה על בעלה המצליח, ועל הבגידות שלו. מסתבר שהיא תפסה אותו לא פעם והוא כמובן הכחיש הכל וטען שהיא פרנואידית וחולת נפש, איים שאם לא תפסיק לחטט לו בסלולארי יעזוב אותה, והיא באה להתייעץ איתי איך להכין עצמה לגירושין.

בפעם הראשונה חשבתי שהיא תשוב אחרי שבוע כדי להגיש תביעות ולתפוס סמכות. חלפה שנה. מסתבר שהמשיכו כרגיל.

מהפחד שהוא יתגרש ממנה היא הפסיקה לחטט לו אבל מצאה דרכים יצירתיות לא פחות וידעה בדיוק מה הוא עושה ועם מי. היא עצרה את עצמה ולא אמרה מילה עד שהיא מצאה ברכב שלה, בו עשה שימוש כשמכוניתו היתה במוסך, תחתוני תחרה שחורים שלא היו שלה. את זה היא לא יכלה לספוג ועשתה סצינה שלמה. הוא כמובן הכחיש מכל וכל, קרא לה חולת נפש, טען שזה בטח נפל לאחת החברות של בנם בן ה 23, והיתרה בה לבל תביך אותו ותשאל אותו על התחתונים. לסיום קינח באיום שאם היא לא ״תרד״ ממנו, הוא מתגרש.

למה בעצם את לא יוזמת את הגירושין ? שאלתי. את הרי יודעת את האמת, יודעת שהוא בוגד ויודעת מתי ועם מי, למה את נשארת איתו? היא בכתה ואמרה שזה בשביל הילדים, שהם משפחה יפה, שהיא לא רוצה לפרק להם אותה ולנפץ את עולמם, שהיא חוששת כלכלית, חוששת להיות לבד ובכלל שלמרות בוגדנותו היא אוהבת אותו.

השבוע היא הגיעה לפגישה שלישית. מסתבר שהשנה הזו לא היתה קלה. היא התחילה לעקוב אחר כרטיס האשראי שלו ונוכחה לדעת שכל מתנה שהוא קונה לה הוא קונה אחת גם למאהבת הראשית. עוד היא ידעה שהמאהבת הראשית אינה היחידה והוא מקיים קשרים עם עוד נשים, ואינו יודע שובע.

לפני חודשיים הוא הדביק אותה במחלת מין. כשהלכו יחד לרופא הוא כמובן הכחיש ואפילו האשים אותה שהיא הדביקה אותו אבל שניהם ידעו את האמת. הפעם הוא לא איים עליה והיא לא עשתה לו סצינות. סיפרה שלקח לה חודשיים להחליט שהפעם זה סופי והיא איתו לא נשארת.

כשהזכרנו את הילדים היא דמעה שוב אבל התעקשה שהפעם זה סופי, ושאלה מה עושים כדי להתחיל. כשהסברתי שצריך להגיש בקשה לישוב סכסוך כדי להתחיל לסיים את הסאגה ארוכת השנים הזו, היא אמרה שתתארגן ותשוב אלי בעוד כמה ימים.

שתינו ידענו בלב שעד שהוא לא יזום גירושין, היא לא תעזוב, ובטח נתראה בשנה הבאה שוב.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

2. התחביב של אבא

הוא הגיש תביעת גירושין כרוכה והתחיל מלחמת גירושין לא נעימה. לדיון בבית הדין הרבני השבוע הוא הגיע עם ג׳ינס שחור צמוד, כובע מצחיה ומשקפי שמש שהסתירו עיניים אדומות ולא מעייפות.

בדיון הוא היה תוקפני אבל הדיינים השתיקו אותו ושאלו מה עילת הגירושין. הוא טען שהיא תובעת סדרתית שכבר תבעה אותו בעבר, שהפעם החליטה להעיף אותו מהבית, התחילה לצרוח, הזמינה משטרה, והגישה תלונת שווא. השוטרים עצרו אותו והרחיקו אותו ל 30 יום ממנה, ולכן הוא רוצה להתגרש.

עוד לפני שביקשו את תגובתה שאלו אותה אם היא מסכימה להתגרש והיא הסכימה בשמחה, מגוללת מסכת חיים עם בעל אלכוהוליסט שמעשן סמים על בסיס יומי, ושני הבנים הקטנים כבר מבינים שכשאבא שותה הוא לא יכול לקחת אותם מהחוג ומתקשרים לאמא שתחזיר. תיארה איך כשהאלכוהול הופך אותו לתוקפני הוא מעשן ג׳וינט ונרגע. סיפרה שהיה לה מאוד קשה כל השנים, אבל נשארה בשביל הילדים, ואכן בכל פעם שרצתה לעזוב הוא שכנע אותה להשאר.

כשהמורה של הילד התקשרה לספר לה שבשיחה כיתתית על תחביבים הילד סיפר שהתחביב של אבא זה לפרק סיגריות ולהרכיב מחדש ולפעמים גם לעשן סיגריה בבקבוק, היא ידעה שהיא חייבת לשים לזה קץ.

כשהיא התחננה אליו שיפסיק לשתות ולעשן ובטח לא ליד הילדים. הוא כבר היה אחרי בקבוק וחצי וודקה וחטף קריזה קשה. היא הוציאה את הנייד וצילמה אותו מנופף בג׳וינט מול פרצופו של הילד, מתקרב אליה לתוך הפנים מאיים – תצלמי ותתעדי – ״ 20 שנה אני מעשן ואת לא תשני אותי, הבנת?! ואם לא תרגיעי את עצמך ומייד אני אגמור אותך״. ברקע הצרחות שלו עליה שומעים את הילדים צורחים אבא די – אבא די – אמא די לצלם.

כשהשוטרים הגיעו הם ראו אותו והבינו את התמונה, וכשהוא הכחיש, צילום הוידאו שלו מנופף בג׳וינט מעל הילד ומאיים לגמור אותה הספיק להם כדי להרחיק אותו.

אני לא בטוחה שלמרות הכל היה לה את הכוח לסיים, אבל כשהוא הגיש תביעת גירושין – הוא החליט בשבילה.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

3. 60% שוקעים

הוא היה הגבר השלישי באותו יום שבא להתייעץ על האפשרות להפחית מזונות. הרגיש חוסר צדק משווע בגין הסכם הגירושין שלו שנחתם לפני 3 שנים. תיאר משפחה נורמטיבית, שניהם עובדי היי טק, הורים לתאומים בני 12, שהגיעו להסכם גירושין אחרי הליך גישור לא ארוך.

הכל היה ברור הוא סיפר, היא קנתה ממנו את הבית, הם התחלקו בחסכונות בבנק, וסיכמו על תשלום מזונות של 4,000 ₪ בגין התאומים שהיו אז בני 9. מלכתחילה היה ברור שתהיה כאן משמורת משותפת ושהתאומים ישהו עם כל אחד מהם בדיוק מחצית מהזמן. סיפר שהתנהלו בשיוויוניות כל הנישואין ואך טבעי היה שימשיכו כך. השיוויוניות המוקפדת נעצרה כמובן כשהגיעה שאלת המזונות.

לפני 3 שנים היה ברור כשמש שלמרות המשמורת המשותפת והמשכורות הדומות, הוא צריך לשלם לה מזונות עד גיל 18 או עד סיום הלימודים בכיתה יב, לפי המאוחר, ושליש מהסכום המוסכם בתקופת הצבא. סיפר שלא צריך להיות גאון מתמטי כדי להבין שמדובר על סכום של כחצי מליון ₪ שעתיד לעבור ממנו אליה ברבות השנים.

סיפר ששמע שהיום נושבות רוחות חדשות, שאם היה מתגרש היום כנראה שהיה משלם סכום תלת ספר ח אם בכלל, וביקש לדעת אם אפשר להזיז את הגלגל לאחור. כלומר להחיל על הסכם הגירושין בן השלוש, את המצב היום. אנחנו הדור שהלך במדבר ולא הגיע לארץ המובטחת, ארץ השיוויון במזונות, הוא אמר במרמור, זה לא הוגן.

כשהבין את סיכויי התביעה ואת הכאוס המשפטי בשאלת החלת המצב המשפטי החדש על הסכמים קודמים, החליט להמתין עד שהמצב יהיה ברור יותר. יש סיכוי שהיא תסכים להפחית בלי הליך משפטי שאלתי ? הוא חייך.

סיפר שהוא יזם את הגירושין אחרי שהחליט שהוא רוצה לצאת מסטאטוס ״השוקעים״. היא לקחה את זה קשה והוא מרגיש עכשיו שהמזונות הם הנקמה הקטנה שלה בו על פירוק התא המשפחתי. סיפר שחשב שיוכלו להיות חברים טובים אבל הסכום הזה שעבר בדווקנות ובדקדקנות בכל 9 לחודש ממנו אליה הרעיל את היחסים ביניהם.

אז מה זה ״השוקעים״ שאלתי, והוא הסביר את התאוריה שלו על חיי הנישואין. 10% מהזוגות מאוהבים זה בזו גם אחרי שנים, אלו הם ברי המזל. 30% מתגרשים, זו הסטאטיסטיקה הידועה. 60% שוקעים אט אט בכורסא, מאבדים עניין בזוגיות, חיים אחד ליד השני, חלק גדול מהם בוגדים וחלק אחר פשוט משלים עם השקיעה. לא רציתי להיות מהשוקעים, הסביר בשקט, התגרשתי.

זה היה סופו של יום ארוך ואני נשארתי עם התהיה האם הדרך היחידה לצאת מהשקיעה היא להתגרש?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

מוסר השכל משלושת הסיפורים

לכו לטיפול – אם אתם נמצאים בקשר רע, אם אתם יודעים בלב שמשהו חולני מתרחש אצלכם בבית, או אם אתם סתם שוקעים לכם לאיטכם.

לכו לטיפול – כי טיפול טוב יצוק לכם עמוד שדרה, יכוון מחדש את המצפן הפנימי שלכם ויעזור לכם להבין מה צריך לשנות בחייכם, ואולי בכלל תבינו שאתם צריכים טיפול זוגי.