1#. רמת השרון, 17.11.1997

בדירת 3 חדרים בקומה שלישית בבנין בן 30ֶ בלי מעלית, על גבול שכונת מורשה. אשה צעירה בת 28 מאכילה תינוקת בת עשרה חודשים בכסא האוכל הצהוב שלה מול קלטת של ברני. כשהתינוקת סיימה לאכול היא נרדמה על הכסא ככה כמו שהיא, ואיפשרה לאימה להתלבש. אף אחד לא ידע שהיא אמורה להיות בעוד שעתיים בירושלים.

השכנה מהדירה ליד מגיעה לשמור על התינוקת ואימא שלה יורדת בלב הולם לחניה, נכנסת לפיאט אונו מודל 92’ ונוסעת למשרדי לשכת עורכי הדין בירושלים.

זום אאוט חצי שנה קודם לכן – היא יצאה משם עם הבשורה שהיא לא עברה את הבחינה. הרבה דמעות ומועקות היו שם אז. הפעם היא ידעה שהיא חייבת לעבור. כבר חיכתה לה משרה כעורכת דין צעירה לדיני משפחה, משרה שלא היתה שם חצי שנה קודם, כשהיא נכשלה לטובה.

נחזור ללשכה בירושלים, 17.11.1997. שעתיים לאחר שיצאה מביתה ברמת השרון, היא יושבת מול שלושה בוחנים ששואלים אותה במאור פנים כמה שאלות עליהן היא עונה בשטף וללא היסוס. כשהיא יוצאת מהחדר עם חיוך מאושר, היא יודעת שזהו, הפעם היא עורכת דין.

האשה הזו היתה פעם אני.

אם הייתי יכולה לנסוע בזמן, ולשוב לשם כדי לומר לה משהו, הייתי אומרת לה ״תמשיכי ללכת אחרי הלב שלך, בסוף דברים מסתדרים״.

2#. דבר אחד בטוח –

אז ב – 17.11.1997 לא יכולתי לדמיין את הדרך שאלך בה, את אלפי האנשים שאפגוש בנקודה כל כך קריטית בחיים ואשפיע עליהם, את כמות הימים בחיי שיעברו עלי בין כתלי בתי המשפט ובתי הדין הרבניים, ואת מאות אלפי המילים שאשפוך מנשמתי כדי לתאר את חיי שבוע אחר שבוע.

האשה הצעירה שהייתי אז לא יכלה לדמיין שתרוץ מרתונים, שתתגרש, שתינשא בשנית, שבגיל 50 היא תטפס על הקילימנגרו ושחודש לאחר מכן ניב אבי ילדיה ילך לעולמו תוך כדי רכיבה על אופניים, ושכעבור שנה נוספת תפרוץ מגיפה עולמית שתסגור את העולם בבית, ותושיב אותה לכתוב את ספרה השלישי. היא לא יכלה לדמיין שיהיה לה פודקאסט שיגיע תוך שנה וקצת לחצי מליון האזנות.

תכלס בשנת 1997 אי אפשר היה לדמיין לא בלוג, ולא פודקאסט, ולא אייפון, ולא ספר דיגיטלי, ולא פייסבוק ולא אינסטגרם ולא שום דבר ממה שיש לנו כאן היום.

חגגתי השבוע 25 שנות עריכת דין. רבע מאה של ליטיגציה, טיעונים משפטיים, אדרנלין מטורף ורכבת הרים של רגשות.

יש קלישאה שאומרת ״תאהב את מה שאתה עושה ולא תצטרך לעבוד יום בחייך״. אצלי המשפט הזה לא עובד. אני אוהבת מאוד את מה שאני עושה ואני עובדת קשה מאוד יום יום כבר רבע מאה. עבודה קשה אך מתגמלת מאוד לא רק כספית אלא גם ובעיקר בזכות לבקר בלבבות של כל כך הרבה אנשים ולהותיר בהם חותם בצומת כה משמעותית בחייהם.

3#. אז לכבוד ציון הדרך ההסטורי

קבלו 25 תובנות מרבע מאה של עריכת דין –

1#. שופטים הם בני אדם בדיוק כמונו. והם יכולים לטעות, או לפעול בערלות לב, או בעיוורון. לא תמיד בתי משפט עושים צדק או דין.

2#. בית הדין הרבני הוא לא תמיד מקום חשוך ונורא, גם לא לנשים, וצריך לדעת לעשות בו שימוש אסטרטגי נכון.

3#. אסטרטגיה היא תוכנית פעולה שמטרתה להביא אתכם מהנקודה בה אתם נמצאים לנקודה בה אתם רוצים להיות.

4#. שלושה דברים חשובים בהליך משפטי – מטרה, אסטרטגיה וסטוריטלינג מדוייק. זה נכון גם בחיים.

5#. יש דבר כזה אינטליגנציה משפטית. אפשר לומר שזו ההבנה העמוקה והמדויקת של כל הטענות שיכולות לעזור לקייס, ולא פחות מכך – של כל הטענות שיכולות לפגום בקייס ולכן חשוב להימנע מהן, בשילוב עם יסודיות ויצירתיות.

6#. אנשים משקרים בהליכים משפטיים כל הזמן. זה מצער, זה מקומם, וברוב המקרים גם אם תופסים אותם בשקר, לא עושים להם כלום. גם בזיוף.

7#. אנשים נוהגים בדרך הכי קשה והכי אכזרית דווקא באנשים הכי קרובים להם, בתוך הבית פנימה.

8#. יש כאלו שמדברים לילדים שלהם ולבני זוגם באופן שלא היו מעיזים לדבר לאף אדם אחר בעולם.

9#. יש הורים שיכולים להיות מסוכנים מאוד לילדים שלהם. יש כאלו שמתעללים בילדים שלהם פיזית ונפשית, ויש כאלו שמאמינים שהם מגנים על הילדים שלהם ואוהבים אותם אבל בפועל גומרים להם את הנפש עם הסתות.

10#. הסיבה שאנשים נוהגים כך בחלק גדול מהמקרים היא שהם חושבים שהם יכולים, וטועים לסבור שטקס הנישואין הופך את התא המשפחתי לאי בודד מוקף בים של וודאות מוחלטת. מאי בודד אי אפשר לברוח, בוודאות, ולכן הכל מותר.

11#. אחד הפחדים הכי גדולים בחיים הוא הפחד מחוסר וודאות. הרבה מערכות יחסים מתעללות ורעילות היו באות לקיצן אילו היתה לקורבן וודאות שהחיים שמצפים לו מהעבר השני של הגירושין טובים יותר מהמציאות האכזרית אך הוודאית בה הוא נתון.

12#. הצורך בוודאות הוא חלק מ״אשליית השליטה״ של רובנו לפיה יש לנו שליטה על חיינו. האשליה הזו מייצרת גם פחדים וחרדות שאנו טועים לסבור שמכינים אותנו טוב יותר אם יקרה אסון. אלא שאסונות מתרחשים והם חלק מהחיים ואי אפשר להתכונן להם או לשלוט בהם.

13#. הדרך היחידה להתמודד עם הפחד מחוסר וודאות הוא לפתח ערך עצמי משמעותי שיאפשר לנו להאמין ביכולתנו להתמודד עם כל מה שהחיים צופנים לנו. ערך עצמי גבוה מגן עלינו מפני התעללות ומאפשר לנו להציב גבולות שיגנו עלינו.

14#. אחת התכונות הכי חשובות להצלחה בחיים (וגם לדיאטה) היא משמעת עצמית. והרגלי בוקר. גם אם אין לכם שום הרגלי בוקר, לפחות תתחילו את היום עם מיטה מסודרת.

15#. ואל תזניחו. לא את עצמכם אבל לא פחות חשוב אל תזניחו את הזוגיות. הזנחה היא רעה חולה והיא חלק מאשליית הוודאות של התא המשפחתי. הזנחה מעלה משמעותית את הסיכוי לבגידה. וגם שעמום.

16#. התא המשפחתי אמנם מספק וודאות אבל מוחק ריגושים. בגידה מספקת ריגוש שלא קיים בתא המשפחתי וגם את הצורך החייתי בכיבוש. מי שזקוק לריגושים עשוי להתמכר לריגוש שבבגידה.

17#. בכלל התמכרויות מכל סוג יכולות להרוס נישואין, וצריך לטפל בהן לפני שהן יוצאות משליטה והופכות לצונאמי שלוקח איתו הכל.

18#. 90% מהגברים ו-70% מהנשים סולחים על בגידות כי הם מאמינים בתת המודע שלהם שמחיר הסליחה נמוך ממחיר הפרידה. חוץ מזה בגידה לא מוחקת אהבה.

19#. מצד שני קשה הרבה יותר לסלוח כשהצד הבוגד הוא זה שמחליט להפרד. ההחלטה להפרד ממך היא אחת ההחלטות הכי פוגעניות והכי הרסניות לאגו, הרבה יותר מהבגידה.

20#. יש שתי תכונות שמקדמות בחיים ואפשר ללמוד אותן גם אם הן לא בילט-אין אצלכם באישיות – היכולת לקחת אחריות והיכולת להציב גבולות. קחו אחריות על החלק שלכם בכל משבר, על התגובות שלכם, על המקום בו אתם נמצאים, ועל שנשארתם במערכת היחסים הזו. ולא, זה לא אומר שאתם אשמים זה אומר שאתם יוצאים מעמדת הקורבן.

21#. ראיתי אנשים שבגדו והאשימו את הצד הנבגד בהחלטה להתגרש מהם, (הם בדרך כלל נרקסיסטים), וכאלו שלקחו אחריות גם כשבגדו בהם ואמרו ״נרדמתי בשמירה״. לקיחת אחריות יכולה לקצר מאוד את הדרך בגירושין.

22#. כסף הוא אנרגיה וההרגשה שיש לך או אין לך כסף היא לחלוטין סובייקטיבית. ראיתי אנשים שאין להם כמעט כלום אבל מתנהלים בעולם בבטחון של ״לא חסר לי כלום״ ואנשים עם עשרות מליונים בבנק וחרדה קיומית אמיתית.

23#. כשאת עורכת דין בתחום דיני המשפחה את צריכה הבנה עמוקה בפסיכולוגיה, בפסיכיאטריה, בראיית חשבון, באקטואריה, בדיני חברות, בהערכות שווי, בדיני עבודה, בהלכה היהודית, בקריאת מסמכים בנקאים, במקרקעין, בסטארטאפים, בדיני נזיקין, בהתנהלות של נרקסיסטים, בתורת המשא ומתן, בעמידה על במה, ובחקירות נגדיות שזו אומנות בפני עצמה.

24#. הצלחה לא מגיעה בלילה, גם לא בחודש ולא בשנה. הצלחה היא תוצאה מצטברת של הרבה מאוד עבודה קשה וסיזיפית, של משמעת עצמית, של חריצות, של פוקוס ושל הרבה נתינה ועשיית טוב.

25#. אם אתם רוצים לקבל משהו קודם כל תנו אותו. ותזכרו שקארמה איז א ביץ׳ וצריך להיזהר ממנה, או כמו שאמא שלי נהגה לומר –

קודם כל תהיו בני אדם.

***

בפודקאסט השבוע – תיאום הורי לא מה שחשבתם עם איילת רוזן ישראלי, להאזנה לחצו כאן.