1#. פרק א

כשתומר ואיריס הכירו הוא היה חייל והיא היתה כבר סטודנטית שמבוגרת ממנו בשלוש שנים. הם נישאו כשהוא היה בן 22 והיא בת 25. היא למדה ספרות והוא השתחרר והתחיל לעבוד בחברה המשפחתית של הוריו, חברה שהוא גדל בידיעה שבבוא היום הוא יעמוד בראשה. על הסכם ממון הם לא חתמו, אפילו לא העלו על דעתם את האופציה הזו.

שנתיים לאחר נישואיהם נולדה דנה, הנכדה הראשונה במשפחה שהיתה יפה, מפונקת ועטופה באהבה ובמתנות כמו נסיכה אמיתית. דנה היתה כל עולמו של תומר והוא נהג לבלות עימה שעות רבות. מגיל 5 דנה השתתפה דרך קבע בחוג בלט לילדות ועל אף שאפשר היה להתווכח עם כישרון הריקוד שלה, היא התמידה שנה אחר שנה ולא היה אב גאה מתומר, שנהג לקחת אותה לחוג ולחכות שתסיים, בכל הרצליה.

בחוג הבלט תומר הכיר את טלי, שגם אור בתה היתה משתתפת קבועה בחוג. הבנות אמנם לא היו חברות אבל תומר וטלי דווקא טיפחו חברות קרובה, קרובה מאד. בעצם רומן. ארוך. אולי אפילו אפשר לומר חיים כפולים שנמשכו כמעט 6 שנים, במהלכן הם חלקו את כל הסודות, אהבו בסתר ורקמו חלומות לעתיד משותף.

כמו ברוב המקרים, יום בהיר אחד גבי הבעל של טלי תפס התכתבות לא זהירה בווטסאפ והיתה דרמה גדולה. הוא איים על טלי שאם היא לא מנתקת כל קשר עם תומר הוא מתקשר לאיריס אשתו של תומר והורס להם את החיים. טלי, שעשתה הצגה שלמה של בכי וצער ותחנונים שיסלח לה, דווקא רצתה להתגרש אבל בזמן ובתנאים שיתאימו לה, והיא קצת חששה מהעובדה שגבי הקדים והגיש בקשה לישוב סכסוך בבית הדין הרבני. היא הבטיחה לגבי שהיא מנתקת כל קשר עם תומר, ובינה לבין תומר סוכם שמעכשיו הם יהיו זהירים מאד.

אלא שגבי כנראה הכיר היטב את אשתו ולא קנה את ההצגה שניסתה למכור לו. הוא התקין לה באוטו מכשיר ציתות שגילה לו שהיא ותומר ממשיכים כרגיל רק בלי ווטסאפ ובלי מיילים רק שיחות טלפון בשעות קבועות ומפגשים שבועיים במתחם צימרים במושב כלשהו. כשהוא שמע מספיק שיחות הוא הודיע לטלי שהוא יודע הכל ושהם מתגרשים ושלח עם שליח דיסק און קי עם ההקלטות האסורות לאיריס.

שני הזוגות הגיעו לסוף דרכם המשותפת. בסופו של דבר דווקא תומר ואיריס ניהלו מלחמת גירושין בעוד שטלי וגבי, שגילה גמישות ונדיבות יחסית לנסיבות, הגיעו להסכם והתגרשו אחרי כמה חודשי הליך גישור אינטנסיבי. גם תומר וגם טלי דירבנו זה את זו לא להתפשר, תוך שכל אחד מהם חפץ שהשני יגיע לעתידם המשותף עם נתח גדול ככל האפשר של הרכוש.

במסגרת המלחמה של תומר ואיריס, איריס דרשה חלק משווי החברה שמניותיה עברו בינתיים לתומר, ותומר עשה כל מה שהוא יכול כדי להפחית את שוויה במסגרת הליך הערכת שווי מטעם בית המשפט. מאחורי הקלעים יעצה לו באופן צמוד, טלי, רואת חשבון במקצועה.

2#. פרק ב

מאחר שמלחמות גירושין נמשכות זמן רב, תומר וטלי עברו להתגורר יחד עוד לפני סיום ההליכים, וחודש וחצי אחרי שתומר התגרש סופסוף הם נישאו ועד מהרה טלי הרתה וילדה בת, אחות למחצה לדנה ולאור. עד מהרה הסתבר שיש פער גדול בין חלום החיים המשותפים בוואן ביג הפי פמילי לבין החיים עצמם.

תומר, ששנא את גבי שנאת נפש על כך שהוא ״פירק לו את הבית״, התחיל לגלות חוסר סבלנות גם כלפי אור בתה של טלי, שהיתה דומה כמו שתי טיפות מים לאביה. אילו טלי היתה יודעת לזהות סימני אזהרה מראש היא היתה בוודאי מבחינה שתומר לא לוקח אחריות על שום דבר, מאשים את גבי בפירוק נישואיו על אף שהוא זה שניהל רומן ארוך עם אשתו של גבי, ונלחם עם איריס על כל שקל למרות מצבו הכלכלי המעולה.

כבר בהתחלה תומר וטלי סידרו את הסדרי השהיה כך שהבנות ישהו עימם ביחד ויהיו להם לפחות יומיים בשבוע פנויים לעצמם. אלא שהבנות לא הסתדרו. כשדנה הגיעה היא עשתה כל מה שהיא יכולה כדי לקבל את מלוא תשומת הלב, במיוחד על חשבון אור בתה של טלי.

היא נהגה לריב איתה, לבכות, לטעון שאור מציקה לה, גונבת לה דברים, לדרוש מתומר לבלות שעות ארוכות רק איתה, ולגרש את אור אם רק העיזה להתקרב אליהם, גורמת לה לחשוש לצאת מחדרה. תומר, במקום להביע מורת רוח מהתנהגותה של דנה ולשים לה גבולות, שיתף איתה פעולה בהתנכלויות לאור.

עד מהרה היה ברור מאוד שכשדנה מגיעה הביתה כדאי מאוד שאור תהיה סגורה בחדרה. לאחר שנולדה הבת המשותפת המצב רק החמיר ותומר ממש התעלל באור, והפציר בטלי להעביר אותה לחיות אצל גבי אביה. טלי לא הפסיקה לבכות אבל היתה חסרת אונים מול שתלטנותו של תומר. מטבע הדברים התפתחה גם אצלה סלידה מדנה, אלא שהיא לא העיזה להעיר לה או לומר לה ולו מילה אחת, שכן עד מהרה למדה שדנה מגיבה בקיצוניות ותומר מזדרז להגן עליה באגרסיביות.

הדברים הגיעו לשיאם כשאור נישקה את התינוקת אחרי שאכלה שוקולד והשאירה לה סימן של שוקולד על הפנים. תומר, שרק חיפש סיבה למסיבה, הודיע חגיגית שהוא לא מוכן שאור תרים יותר את התינוקת או תנשק אותה, בעוד שעל דנה לא חל כל איסור. ״היא משאירה עליה ג׳יפה וזה פשוט דוחה״ תיאר תומר את הסיבה לסנקציה.

אור התחילה לגלות סימני מצוקה וסיפרה לגבי מה קורה בבית ואיך תומר מתעלל בה. גבי שוחח עם טלי שכמובן הכחישה מכל וכל את טענותיה של אור ואמרה שילדות רבות ביניהן ולא קרה כלום ושלא יתערב לה במה שקורה בבית. אבל לאחר מכן טלי רבה עם תומר ואיימה להיפרד, ואמרה לו שאם הוא לא יניח לבת שלה היא תעיף אותו ואת דנה ״הבת הסנובית שלך״ מהבית ותגרום לו להצטער על הרגע שהוא פגש אותה.

למרות שתומר ידע בדיוק למה טלי מתכוונת, כהרגלו לא רק שהוא לא לקח אחריות, הוא אף האשים את אור ואת גבי. ״הילדה שלך שטן כמו אבא שלה״ הוא אמר, ״אני מרגיש שיש לי גבי קטנה בבית, מרגלת, לא יכול לראות אותה״ המשיך ואמר ״אם לאבא שלה יש בעיה שיבוא כמו גבר ויקח אותה אליו, אבל נראה לי גם הוא לא סובל את הפרצוף המנחוס שלה״.

בעקבות המריבה הזו טלי עזבה את הבית עם אור ועם התינוקת והגישה בקשה לישוב סכסוך בבית המשפט לענייני משפחה. כשתומר הגיע אלי לייעוץ הוא חשש מאוד שטלי תפגע בחברה המשפחתית שלו.

מסתבר שטלי, רואת חשבון במקצועה, ידעה הרבה מאוד סודות. במשך שנים ארוכות, עוד מלפני הגירושין, היא היתה אשת סודו של תומר והוא שיתף אותה בכל הסודות המסחריים והכלכליים שמוטב שאיש לא יידע. תומר סיפר שהוא עוד אוהב את טלי ובטוח שגם היא אוהבת אותו והאשמים הבלעדיים בכל הסכסוך הזה הם גבי ואור. מה שהדהים אותי היה שהוא רצה לדעת איך הוא יכול למנוע מאור לשהות עם התינוקת שלו ושאל אם הוא יכול לקבל משמורת מלאה על התינוקת כדי שאור ״הילדה שטן״ לא תוכל להתקרב אליה.

לא הסכמתי לייצג אותו במלחמה נגד אור. ״קארמה איז א ביץ׳ וצריך להיזהר ממנה. אם אתה תפגע לטלי בילדה שלה שהיא הדבר הכי חשוב לה, היא תפגע לך בחברה שלך שהיא הדבר הכי חשוב לך״ הסברתי לו. אור היא אחות של הבת שלך והיא הבת של טלי, אתה לא יכול להפוך אותה ללכלוכית בבית שלך, ולצפות שלא יקרה שום דבר, אמרתי והוא בהה בי בתדהמה. ״אז מה את מציעה? אני לא מוכן לחיות איתה יותר״. הצעתי לו שלא לשחזר את מלחמת הגירושין שלו, להציע לטלי לפנות לגישור ולרדת לחלוטין מהמלחמה נגד אור, שלא רק שזו מלחמה חסרת סיכוי, יש סיכוי טוב שהיא תגמר רע. מאוד רע.

3#. מוסר השכל

# בפרק ב – בדקו היטב איך בני הזוג שלכם התגרשו בפרק א ומדוע.

# הילדים של בני הזוג שלכם הם מחוץ לתחום, אל תרשו לעצמכם להשתלח בהם, זה בדרך כלל נגמר רע.

# אל תאפשרו לאף אחד להשתלח בילדים שלכם, הם סומכים עליכם שתשמרו עליהם.

# אם מישהו לא לוקח אחריות על כלום – זו נורת אזהרה שאסור להתעלם ממנה ומצביעה בדרך כלל על קווי אישיות נרקסיסטיים.

# ולמקרה ששכחתם – קארמה איז א ביץ׳ וצריך להיזהר ממנה.

***

השבוע בפודקאסט פרק חשוב על איך להתמודד עם משפחות חדשות אחרי הגירושין, ואם תומר היה מקשיב לפרק הזה אולי משהו היה משתנה. להאזנה לחצו כאן