1#. כמו תא עישון בשדה התעופה

הם נשואים כבר עשרים שנה, 4 ילדים, 3 דירות והכנסות משותפות שמאפשרות להם לנהל אורח חיים נעים. כלפי חוץ הכל היה בסדר, אבל בתוך הבית “היו בעיות״. כעובד בכיר בהייטק עבודתו דרשה ממנו טיסות רבות ואינטנסיביות, כמעט שבועיים בחודש הוא היה בחו״ל. נסיעותיו הכניסו אויר רב לתא המשפחתי ואיפשרו לשניהם לנשום בו לרווחה. ואז הגיעה הקורונה והעולם נסגר והוא נשאר בבית ולא טס. החברה שהוא עובד בה הבינה שלא צריך לטוס לחו״ל כדי לערוך ישיבה ואפשר לעשות הכל בזום והנסיעות שלו נמחקו כמעט לחלוטין ויחד עימם נשאב האוויר מהבית ונהיה מחניק. מאד מחניק.

זה התחיל בהערות קטנות. מאיפה החצאית הזאת ? אני לא זוכר אותה. למה לא סיפרת לי שקנית אותה ? למה ישבת עם חברה בבית קפה? את מספרת לה דברים שאת לא מספרת לי ? למה לא עשית כביסה היום ? על מה הוצאת בסופרפארם 564 שקלים? למה אבא שלך לא היה נחמד אלי היום? למה עשית לייק על הפוסט של גיא? נדלקת עליו ? את בקשר איתו? על מה דיברת עם אחותך שיחה של 52 דקות ?

רק כדי שתבינו את התמונה – גיא הוא גיסה, הבעל של אחותה. הוא יודע כמה זמן היא שוחחה עם אחותה כי הוא בודק לה באופן אובססיבי בטלפון וחסר לה שהיא תגיד משהו. אבא שלה לא נחמד כי ההורים שלה יודעים מה עובר עליה. כל כרטיסי האשראי שלהם על שמו גם זה שהיא עושה בו שימוש. למרות שיש להם עוזרת פעמיים בשבוע הוא דורש שהיא תתחזק את הבית ברמה של בית מלון כולל סדינים מתוחים וכביסה מדי יום. את החברות שלה הוא שונא ודורש להיות החבר הכי טוב שלה, כולל זה שמייעץ לה מה ללבוש ואילו בגדים לרכוש. מחניק כבר אמרתי ? תחשבו על תא עישון מזכוכית בשדה התעופה של טורקיה ב – 1980. ככה היא הרגישה בבית – מחניק ומרעיל.

היא אמנם ניסתה להתנגד, ורבה איתו, ואפילו שיתפה את הוריה בסיוט שהיא עוברת, אך לשווא. המריבות רק הפכו אותו ליותר אובססיבי. הוא נעשה אגרסיבי יותר, דיבר אליה מגעיל גם ליד הילדים ועשה לה את המוות. למרות שאבא שלה התחנן אליה, היא סירבה לעשות את הצעד ולהתגרש ממנו והמשיכה לשאת את התנהגותו האובססיבית שפעמים רבות נדמתה לה בטעות כמו אהבה. בפועל זו היתה התעללות רגשית שהשפעתה על הגוף דומה לשהיה ממושכת בתא עישון צפוף מרעיל.

עד שהיא גילתה במקלחת גוש בשד. היא קבעה מיד תור לרופא ועברה את כל הבדיקות באופן מיידי והתוצאה היתה סרטן השד, דרגה 2, שהצריך ניתוח מיידי ואז סדרה של טיפולים כימותרפיים. הוא היה שם לצידה במאה אחוז, ליווה אותה ותמך בה, אך לא הותיר מקום לאף אחד אחר. איכשהו בכל פעם בבית חולים הוא גרם לאחותה ולהוריה להרגיש שהם מפריעים, הצליח לריב עימם ובפעם האחרונה הוא עלה שלב והסביר להם שהם מיותרים ומאחר והם באו רק כדי לצאת ידי חובה, והוא מציע שיעופו כבר לכל הרוחות.

זה הסתיים במריבה גדולה שלו עם משפחתה, מריבה בה הם אמרו לו מה הם חושבים עליו והאשימו אותו שבגללו היא חטפה את הסרטן והלוואי וכבר היתה מצליחה למצוא כוח להעיף אותו. כשהיא סיימה את הטיפול היה ברור שמשהו גדול קרה. הוא אמר לה או אני או ההורים שלך והודיע לה שאם הוריה שם הוא הולך והיא אזרה עוז ואמרה לו שהוא יכול ללכת.

נדהם מהתגובה הוא עזב את בית החולים ונהג הביתה כמו מטורף בנסיעה שהסתיימה בתאונת דרכים. איכשהו הוא נכנס בגדר ההפרדה בין שני נתיבים, הרס את האוטו לחלוטין ונפצע בעצמו. הוא הוחזר לבית החולים באמבולנס עם חשד לשבר ברגל. רגלו גובסה והוא האשים אותה ואת הוריה בתאונה כי בגללם היה עצבני ונהג כמו מטורף, והפך את חייה לגיהנום.

הפעם היא כבר ידעה שיש מחיר כבד להתעללות והודיעה לו שהיא עוזבת את הבית ושידאג שאמא שלו תטפל בו. היא עברה עם ארבעת הילדים להוריה אבל לא הסכימה לפתוח בהליך גירושין נגדו. פחדה, רצתה לסיים את הטיפולים, לחכות שיורידו לו את הגבס, שאולי משהו ישתנה.

אלא שגירושין אינם תוכנית כבקשתך והשבוע הגיע שליח עם מעטפה לבית הוריה. הוא הגיש בקשה לישוב סכסוך בבית הדין הרבני אליה צורף מכתב מעורך הדין שלו שמסביר שהוא החליט להתגרש ממנה כי היא עזבה את הבית ונטשה אותו פצוע מתאונת דרכים.

מסתבר שלפעמים מישהו אחר צריך לקבל עבורך את ההחלטה.

2#. חוקי הפורמט

כשהיא היתה ילדה היא חונכה באיומים. אם לא תאכלי יבוא שוטר, אם לא תסדרי את החדר לא תפגשי עם חברה, אם לא תקבלי תעודה טובה לא תצאי למחנה קיץ, וכך הלאה. דפוס האיומים הזה נטבע בה והפך לחלק ממנה והיא הביאה אותו עימה לנישואין. משחר נישואיהם נהגה היא לאיים על הילדים וגם עליו. אלא שבעוד שעמדו לרשותה מגוון איומים על הילדים, בכל מה שנוגע אליו היה רק איום אחד – נשק יום הדין – אני אתגרש ממך.

האיום הזה עבד יפה. כדי שלא לממשו הוא רצה הרבה ילדים. הם הביאו חמישה ילדים לעולם, ובד בבד הוא הפך לבעל צייתן וכנוע, כדי שלא תתגרש ממנו. הוא היה אחוז אימה מאופציית הגירושין שכן הוריו עברו גירושין כשהוא היה נער בן 17 והוא הרגיש באותה תקופה שמשאית ענקית התנגשה בקירות הבית ועברה דרכם, דורסת הכל. מאז הוא חי בהישרדות.

איומי גירושין יכולים להרוס לכם את החיים גם בלי שהתכוונתם. שלא תגידו שלא הזהרתי. תראו מה קרה להם.

היא איימה בגירושין כי היא מכירה רק את שיטת האיומים אבל הביאה עימו חמישה ילדים וממש לא רצתה להתגרש. גם הוא לא רצה להתגרש אבל אופציית הגירושין היתה נוכחת בחייו והוא ראה בה טרגדיה שיכולה להתרחש בכל רגע. אז הוא הכין את עצמו לגירושין בלי לרצות להתגרש. שורד כבר אמרתי ?

הוא פתח פרופיל פיקטיבי באינסטגרם והתחיל לעקוב אחרי נשים ולפתח עימן שיחות ולנסות לפגוש אותן והפך לצייד מומחה אבל מעולם לא נפגש. הוא התאמן בלפלרטט, התאמן לקראת היום שאחרי. היום שבו היא תממש את איומיה ותתגרש ממנו. לה כמובן לא היה שמץ של מושג והיא המשיכה בשלה ופעם ביומיים איימה עליו בגירושין. איך אני יודעת ? תכף תשמעו.

בגידות בסופו של דבר מתגלות. הכל מתחיל ונגמר בטלפון הנייד שלכם. זה שצמוד אליכם ואתם בטוחים שהוא מאובטח מכל הכיוונים. אתם טועים. תמיד מידע זולג איכשהו החוצה.

אז מה שקרה שם זה שהיא פתחה פרופיל אינסטגרם והתחילה להיות פעילה. מאד בקטנה כי לא היה לה מושג מה עושים. היו לה 23 עוקבים והיא רצתה עוד וביקשה ממנו לעקוב אחריה באינסטגרם והוא אמר לה שהוא לא באינסטגרם ואין לו מושג איך עוקבים. פה היא התחילה לחשוד. היא זכרה בבירור שמותקן לו אינסטגרם בטלפון ולא הבינה למה הוא מכחיש. אז היא מיד אמרה לו שהוא משקר ואיימה שתתגרש אם לא יתן לה את הטלפון שלו מיד כדי לבדוק. והוא ענה לה – אז תתגרשי כבר.

הלם. שוק. תדהמה. היא פרצה בבכי מר. זה לא היה בתוכנית שהוא יגיד לה תתגרשי כבר. לא היה בתוכנית שיהיה לו מה להסתיר ולא היה בתוכנית בכלל שהוא לא יציית לה בכניעה. הוא שינה את כללי הפורמט והיא חשה שהאדמה נשמטת תחתיה.

כשהיא הגיעה אלי לייעוץ יחד עם אחותה אמרתי לה שאני לא משוכנעת שהם הגיעו לסוף דרכם ושלחתי אותה להתחיל טיפול. היה לי ברור שאף אחד מהם לא רוצה להתגרש ושהם משחזרים דפוסי עבר וכלואים בתוך חוקי פורמט שמאמללים אותם. אחותה התאכזבה אבל היא הקשיבה ואמרה שהיא בכלל לא רוצה להתגרש. למרות שבמשך שנים שניהם התנגדו לטיפול. כשהקשר גוסס ורוצים להצילו ההתנגדות מתפוגגת ומוכנים לנסות הכל.

היא חזרה הביתה והציעה לו טיפול, הוא הסכים בהקלה ושניהם הגיעו לטיפול מתוך כוונה ״להציל את הבית״, כך הגדירו למטפלת הזוגית. בטיפול הוא סיפר הכל, איך פתח פרופיל פיקטיבי, איך רצה לבדוק שיש לו יכולת לתקשר עם נשים אחרי כל השנים איתה, איך נמאס לו להיות כנוע וצייתן ואיך הוא אוהב אותה ולא רוצה להתגרש.

לקח זמן לפרק את דפוסי העבר, לקבוע חוקים חדשים, לפתח פורמט חדש ובכלל להתאושש מהטראומה, אבל השבוע היא התקשרה וסיפרה שהיא מרגישה שהם צלחו את המשבר, ששניהם יותר מאושרים ואיזה מזל שהיא הקשיבה לי וניסתה טיפול. כמה שעות אחר כך הגיע שליח עם זר פרחים ופתק – ״תודה שלא נתת לי לשקוע להליך גירושין, תודה שעזרת לי להציל את הבית.״

***********

השבוע הקלטתי פרק עוצר נשימה עם דניאל וולפסון, האשה הישראלית הראשונה שהגיעה לפסגת האוורסט. מוזמנים להאזין כאן