1. חיפה – תל אביב

אחרי 10 שנות נישואין בדיוק היא תפסה אותו. מצויידת בחושים של כלבת ציד מאומנת, פעם אחת היא קלטה שהוא מסתמס מתחת לשמיכה ושלחה אחריו חוקר פרטי שצילם אותו עושה פיקניק בפארק עם מדריכת הספינינג שלא הורידה ממנו את הידיים לשניה אחת.

הוא התחנן שתסלח לו, נשבע לה שזה כלום ושום דבר, הודיע שהוא מבטל את המנוי למכון הכושר ובכה בכי תמרורים, אבל היא אטמה אוזניה. הבגידה באמון היתה קשה מנשוא. ״במיוחד אחרי כל מה שעשיתי בשבילו״.

לפני למעלה מעשור היא עזבה את תל אביב, העיר האהובה עליה בעולם כולו, ועברה לגור עימו בחיפה. המפעל שהקים שנים ספורות לפני שהכירו התנהל בחיפה, והוא העמיד מגורים בחיפה כתנאי לנישואיהם, כדי להיות קרוב למפעל חייו.

המעבר הזה, שהיא הסכימה לו אך חשה שנכפה עליה, ישב ברווח שביניהם כמתנה גדולה שהיא העניקה לו והוא נזקק לחיים שלמים כדי להשיב לה כגמולה. ובסוף, היא קיבלה אותו עם מדריכת הספינינג…

ההחלטה להתגרש ממנו היתה חדה ומהירה. היא לא שקלה להענות לתחנוניו, לתת הזדמנות נוספת לנישואין או לחוס על שלושת ילדיהם. ״גירושין, וכמה שיותר מהר״.

אלא שהיא רצתה גם לחזור לתל אביב באופן מיידי ועם שלושת ילדיהם. המעבר לתל אביב היה הדבר הכי חשוב מבחינתה והכי קשה משפטית.

הכסף פחות עניין אותה והיא לא התעמקה בעניין הרכושי. ״הוא ממילא יראה אותם רק בסופי שבוע כי הוא עובד כל יום עד השעות המאוחרות, ממילא אין לו סבלנות אליהם, ואני רוצה לגור ליד הורי ברמת אביב״, הסבירה את הרציונל מאחורי רצונה העז לעבור עם הילדים לתל אביב.

עורכת הדין שהיא התייעצה עימה קודם לפגישתנו המליצה להגיש בקשה למעבר מגורים לתל אביב וכן לתבוע כתובה בבית הדין הרבני, בגלל בגידתו. סכום כתובתה עמד על 500,000 שקלים. [ולמקרה שתהיתם, כשיש ראיות על בגידת הבעל בית הדין בהחלט יכול לחייבו בכתובה, אבל ברוב המקרים לא מקבלים גם כספים מכוח זכויות רכושיות וגם כתובה. ״אין כפל מבצעים״ אומרים הדיינים בבית הדין הרבני, תקבלי כתובה רק אם לא תקבלי ממנו כספים נוספים].

אני סברתי אחרת לחלוטין מאותה עורכת דין. הבגידה אינה רלוונטית כאן ובטח לא הכתובה.

2. האסטרטגיה

שאלתי שאלות רבות סביב הרכוש שיש להם והבנתי שהמפעל שלו יעמוד במרכז המחלוקת. היא לא העלתה על דעתה שיש לה חלק במפעל שהוקם לפני הנישואין. כשהסברתי לה שהשבחת המפעל ממועד הנישואין נחשבת לנכס משותף, היא נדהמה.

המפעל, כך מסתבר, שווה עשרות מליוני שקלים. לפני כחצי שנה עמדה מכירתו על הפרק ובעלה סירב למחיר שהוצע לו, משוכנע שתוך שנה-שנתיים הוא יוכל להכפיל את ערכו. בקופת המפעל היו רווחים צבורים של מליוני שקלים, שהוא לא טרח למשוך.

אלא שהמפעל לא עניין אותה. כל מה שהיא רצתה זה לעבור לתל אביב, ולצורך כך היתה מוכנה לוותר על הכל.

למרות שהיה לי ברור שהעניין המרכזי בתיק יהיה חלקה בהשבחת המפעל, וכל השאר יתגמד אל מול דרישה כזו, היא התעקשה שהיא מוכנה לוותר על המפעל כדי לעבור לתל אביב, ומוכנה להסתפק בסכום הכתובה.

״שיתן לי חצי בית וחצי מליון שקלים והכי חשוב לעבור במיידי לתל אביב, לא יכולה לנשום יותר בחיפה, שישאר שם עם הזונה מהספינינג״ הבהירה בחינניות את דעתה.

״את תקשיבי למה שיש לי לומר, ואחר כך תקבלי החלטה״ הודעתי לה נחרצות. ״ככל שעניין המעבר יהיה מרכזי יותר, כך יאמיר ״מחירו״ במשא ומתן ביניכם. הפוקוס צריך להיות סביב שווי המפעל. מאחר שלהערכתי תהיי זכאית לסכום של כ – 8 מליון שקלים נטו, את תישארי עם כל הבית ועם עוד לפחות 6 מליון שקלים. יש סיכוי טוב שכנגד פשרה על גובה הסכום או על פריסת התשלומים, הוא לא יתווכח בכלל על המעבר לתל אביב, במיוחד אם לא נשלוף את הדרישה הזו כבר בתחילת המשא ומתן״ הסברתי לה את האסטרטגיה בה יש לדעתי לנהל את המשא ומתן.

היא הקשיבה והלכה. כעבור יומיים היא חזרה מלווה באחיה, איש עסקים ממולח. היא סיפרה לו על שתי ההמלצות המנוגדות והבהירה שמעדיפה את העמדה של עורכת הדין הראשונה אך ביקשה את דעתו, והוא הזדעזע. ״את בחיים לא תרוויחי את הכסף הזה שאת רוצה לוותר עליו. את התרגלת לחיות כמו מלכה ואת לא מבינה את המשמעות של הויתור. תרגיעי את האובססיה לתל אביב, ותני למי שמבין לנהל לך את המשא ומתן איתו״, הוא נזף בה, ולמזלה היא הקשיבה לו, כמו שהקשיבה תמיד לאחיה הגדול והנערץ, שאף היה מוכן לשלם עבורה את שכר הטרחה.

3. המשא ומתן

כשהתחלנו את המשא ומתן בעלה כבר ידע שהיא מאד רוצה לעבור לתל אביב, היא צרחה את זה בבית לא מעט עוד טרם שהתחיל המו״מ, והודיע לה שעל גופתו הוא יאפשר לילדים לעבור מחיפה וילחם על משמורת משותפת, חצי חצי.

בפגישה הראשונה שאפתי להוריד את העניין הזה מהפרק ואמרתי לו שאמליץ לה להסכים למשמורת משותפת ומגורים בחיפה, ולכן אין מקום כרגע לעסוק בזה. עוד הוספתי שלא נוכל להתקדם בלי להבין את המספרים ולכן כדאי שנמנה שמאי להעריך את שווי הבית ורואה חשבון להעריך את כל שאר הזכויות כולל שווי החברה.

״החברה היא מלפני הנישואין״ הוא הודיע נחרצות, ״היא לא חלק מהרכוש המשותף, ואם את רוצה את שווי החברה, אנחנו נפגש בבית המשפט״. אמר ועזב את המשרד בטריקת דלת. היא נלחצה, ואני הנחתי יד מרגיעה על ידה וסימנתי לה להירגע.

Be careful what you wish for

אמרתי בליבי והגשתי בקשה למתן צו מניעה שאוסר עליו לבצע שינויים בחברה מבלי לפגוע בתפקודה השוטף.

בבקשה ציינו שהמפעל הוקם לפני הנישואין אך השבחתו היא חלק מהרכוש המשותף ובעשור שחלף שוויו עלה במאות אחוזים. צירפנו פסקי דין שתומכים בטענה וקיבלנו צו מניעה. הוא נלחם לבטל אותו אך לשווא, בקשתו לביטול הצו נדחתה תוך שהוא מחוייב בהוצאות והרשמת מנמקת היטב מדוע השבחת המפעל היא נכס משותף.

בשלב הזה יצרתי קשר עם עורכת הדין שלו והצעתי לשוב לשולחן המשא ומתן תוך שאני רומזת שנסכים להתפשר במסגרת הסכם על גובה התשלום. הפעם הוא הסכים לבחון את השווי, וניהל משא ומתן ממקום שונה לחלוטין.

השבוע חתמנו על הסכם גירושין. וכן, היא עוברת לתל אביב, אפילו קנתה בה דירה מהממת.

10 דברים שחשוב לזכור

1. לא כל בגידה היא סיבה לגירושין. אבל אם החלטתם להתגרש – אל תנהלו הליך גירושין בלי אסטרטגיה ברורה.

2. אסטרטגיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורכם.

3. לא תמיד לבגידה יש משמעות בהליך הגירושין, לעיתים אפילו מזיק לעשות בה שימוש, בדקו היטב את המשמעות לפני שאתם בוחרים להתמקד בבגידה.

4. חשוב מאוד להבין את התמונה הרחבה על כל פרטיה לפני שנכנסים למשא ומתן, ולא להיצמד רק למה שחשוב לכם באותו רגע.

5. בגירושין במיוחד, צריך לצפות גם כמה שנים קדימה ולא להתמקד בסיפוקים מידיים.

6. לא תמיד מה שהכי חשוב לכם גם הכי חשוב לצד השני, ולא תמיד צריך להעמיד את מה שהכי חשוב לכם במרכז המשא ומתן.

7. במקרים מסויימים אפשר להשיג יותר דווקא כשהצד השני לא מבין מה הכי חשוב לכם.

8. הסכם נחתם רק כששני הצדדים בשלים לכך, לעיתים נדרש הליך משפטי קצר או ארוך עד שיבשילו התנאים לחתימת הסכם.

9. משא ומתן לגירושין הוא לא משא ומתן מסחרי, צריך לזכור שהאדם מולכם הוא אותו אדם שבחרתם להביא עימו ילדים.

10. אפשר ומומלץ לערוך וויתורים, לראות את טובת הילדים ובעיקר לזכור את השנים הטובות.

היום ב- 20:00 הרצאה שלי על זוגיות, מפלצות וקארמה טובה. מוזמנים להירשם כאן.