1. איומים ברצח

הם אמנם התגרשו לפני עשור אבל כבר שנים שהם נכנסים ויוצאים מאולמות בית המשפט, בהליכים שמתנהלים סביב הילדים – ואיש מהם אינו משחרר את הסכסוך. בתם הצעירה בת ה – 11 נכנסה למצוקה נפשית ואושפזה למשך חודשים ארוכים.

הוא הגיע לפני כחודשיים שאייצג אותו לאחר שייצג את עצמו בשנים האחרונות והגיע למסקנה שהשופט שונא אותו, לא מאמין לו, ושהוא חייב שהעמדה שלו תשמע. לאחר שהתעמקתי בחומר הגעתי למסקנה שיכול להיות שהוא צודק ולקחתי את התיק.

הדיונים התנהלו סביב משמורת הילדה אבל הפכו ללא רלוונטיים שכן היא נותרה מאושפזת בבית החולים. בשלב מסויים הצוות הרפואי אמר להם שהמאבק המשפטי ביניהם מונע מהילדה להחלים. הוא התקשר להתייעץ איתי והמלצתי לו למחוק את התביעה ולתת לילדה שקט. לבקשה למחיקת התביעה צירפנו מכתב מהצוות הרפואי והיא הועברה לתגובת האם. להפתעתנו לא רק שהאם דרשה הוצאות והיתנתה תנאים, היא גם סירבה למחוק את התביעה שלה וטענה שהמכתב מהצוות הרפואי ״מוזמן״.

הגענו השבוע לדיון. השופט איפשר לבא כוח האם להשמיע טיעונים ארוכים נגד האב ומדוע יש לחייב אותו בהוצאות, ולבסוף טען עורך הדין שלה שלפני חודש הם עלו יחד עם הילדה במעלית בבית החולים והאב אמר לה ״אם יקרה משהו לילדה אני ארצח אותך״.

״אני אפסוק בתיק הזה הוצאות מאוד גבוהות״ הודיע השופט בקול מאיים והביט באב במבט נוקב.

השופט קרא לאם לדוכן העדים ולפני שחקר אותה הוא הזהירה לומר את האמת ״את מוזהרת לומר את האמת ואם לא תעשי כן את צפויה לעונשים הקבועים בחוק. האם מה שאמר עורך הדין שלך נכון והוא איים עליך ברצח?״

״האמת היא שירדנו במעלית ולא עלינו והוא אמר לי ׳אם יקרה משהו לילדה אני ארצח אותך׳״ ענתה בבטחון מלא.

השופט הורה לה לשבת במקומה וביקש מהאב לעלות לדוכן העדים. ״אתה מוזהר לומר את האמת ואם לא תעשה כן אתה צפוי לעונשים הקבועים בחוק. אתה אמרת לה שאם יקרה משהו לילדה אתה תרצח אותה?״

״זה בדיוק הפוך״ זעק האב ״ אני אמרתי אם יקרה משהו לילדה והיא אמרה לי – אני ארצח אותך. אני בחיים לא אומר דברים כאלו. תסתכל לי בעיניים. אני מוכן שנלך על זה לפוליגרף״.

האם נעמדה מבלי שהתבקשה ואמרה ״אני מודה שאחרי שהוא אמר לי אני ארצח אותך אמרתי לו אני ארצח אותך קודם״.

השופט לא התרגש מהטוויסט בעלילה ומכך שהיא בעצם שיקרה בעדותה, והאב שראה זאת שב ודרש שתלך לפוליגרף.

״אני מציע שההוצאות בהליך הזה יקבעו רק לפי תוצאות הפוליגרף״ אמר השופט. האם היססה והתייעצה עם עורך הדין שלה. ״אנחנו מסכימים כבודו״ הודעתי לשופט ולאחר התייעצויות קדחתניות נאלצה האם לתת אף היא את הסכמתה, שהרי סירוב כמוהו כהודעה שהיא שיקרה. השופט הכתיב החלטה לפיה הצדדים יפנו לפוליגרף בשאלה האם האב אמר לאם במעלית אני ארצח אותך, וקבע שהוצאות ההליך יקבעו אך ורק לפי תוצאות הבדיקה, תוך שהוא מבהיר שמאחר שהאם הודתה שאמרה לאב שהיא תרצח אותו – אין צורך לבדוק את הענין בפוליגרף. הגיוני סך הכל.

הדיון נמשך סביב הצעת השופט לסגירת כל ההליכים והפניית ההורים המתכתשים להליך של תיאום הורי תוך שהוא מציע שיוותרו על הפוליגרף וישאירו אותו כאופציה מרחפת אם ההליכים ביניהם ימשכו.

למרות שידעתי מה תהיה תוצאת הפוליגרף נטיתי להסכים להצעה הכוללת אך ביקשתי להסדיר גם את סוגיית המזונות שהאם מתעקשת להמשיך לגבות למרות שכבר חודשים הילדה מאושפזת. להפתעתי השופט סירב להתייחס למזונות וטען שלא מונח לפניו הליך בעניין זה. ״אני לא מעוניינת להתחיל לנהל עוד הליכים כשאנחנו יודעים שההליכים מזיקים לילדה. גם הליך של פוליגרף לא מונח כאן. אני מבקשת שאדוני יעזור לנו להגיע להסכמות בענין הזה״, ביקשתי.

השופט פנה לבא כוח האם שכמובן סירב להסכים וטען שיש לה הוצאות על הילדה גם כשהיא מאושפזת. הוא לא התכוון לנסות לשכנע אותה או להתאמץ לסייע להגיע להסכמות גם בענין זה.

״אני מבינה שבהעדר הליך ובהעדר הסכמת האם לא ניתן לכפות ביטול מזונות. אם כך אני לא מסכימה לבטל את החלטת בית המשפט בעניין הפוליגרף. ההוצאות שיפסקו לטובת מרשי יכסו את תשלומי המזונות בתקופת האישפוז״ הודעתי לשופט.

בשבוע הבא תתקיים בדיקת הפוליגרף במכון שקבע השופט.

2. הבגידה

אברהם היה רואה חשבון גבה קומה ובעל נוכחות מרשימה וניהל משרד רואי חשבון מצליח עם כמה שותפים. בנו ובתו מנישואיו הראשונים הלכו בעקבותיו ולמדו חשבונאות וכבר בשנה הראשונה ללימודיהם החלו לעבוד במשרדו. היה ברור שבבוא היום הם ירשו את מקומו ואברהם שמח שמפעל חייו יעבור לדור הבא.

לפני שלושה עשורים, שנים ספורות לאחר גירושיו מאם ילדיו, נישא אברהם לשרה היפה, גרושה ואם לשתי בנות הצעירה ממנו בעשור. בניגוד ללחשושי הרכלנים ולצקצוקי הלשון של נשות הרצליה, נישואיהם של אברהם ושרה עלו יפה והם דבקו זה בזו וחיו חיים מלאי אהבה, חברות וסיפוק.

בשלב מסויים החליט אברהם לפרוש לפנסיה ולהסדיר מול שותפיו למשרד את העברת חלקו לילדיו. כאן החלו הבעיות. לא מול השותפים אלא דווקא מול ילדיו, שניהלו בפועל את המשרד כבר כמה שנים. הם רצו שאברהם ישאיר להם הכל ואילו הוא דרש לקבל חלק מרווחי המשרד לא רק כל ימי חייו אלא גם כל ימי חיי שרה אשתו.

סביב ניגוד הרצונות הזה התפתח סכסוך. אברהם לא התכוון להעביר לילדים את חלקו בפירמה אם הם לא ממשיכים להפריש לו אחוזים אך גם לא ראה אופציה אחרת חוץ מאשר להמשיך לעבוד, ובגיל 78, הוא ביקש לעצמו קצת מנוחה. בסופו של דבר הם הלכו לגישור וסיכמו על אחוזים נמוכים משמעותית ממה שאברהם רצה לקבל אך גבוהים ממה שילדיו ביקשו לתת.

הסכסוך הזה עם ילדיו חלחל לכל נימי נשמתו של אברהם ולא נתן לו מנוח. הוא ערך צוואה בה הסדיר את העברת האחוזים שאמור לקבל מהמשרד לשרה אשתו לכל ימי חייה, ולא קיפח את ילדיו על אף שחש שבגדו בו.

כאבו של אברהם על מה שראה כבגידת ילדיו החליש אותו גופנית ונפשית. לפני כחודשיים הוא חלה בדלקת ריאות ויחד עם החולי הפיזי הוא החל מאבד קשר עם המציאות. ההתדרדרות היתה קשה ועד מהרה היה צורך לאשפזו ולקבל לגביו החלטות רפואיות.

כשערכתי לאברהם צוואה לפני כשנתיים הצעתי לו לערוך גם יפוי כח מתמשך, מסמך שמונע מצב בו בית המשפט ממנה לאדם אפוטרופוס, ומאפשר לו לקבוע מי יטפל בענייניו במקרה בו יאבד את צלילותו. אברהם סירב. בניגוד להמלצתי, רואה החשבון החד והמבריק לא הצליח לראות את עצמו מאבד יכולת, ולצערי לא הצלחתי לשכנעו.

מצבו הרפואי והקוגניטיבי של אברהם התדרדר במהירות ומהאישפוז בבית החולים הוא הועבר לבית אבות סיעודי. ילדיו, שמיעטו לבקר אותו, סירבו להעביר את הכספים להם זכאי אברהם מהמשרד, ושרה, שנזקקה לכסף כדי לממן את הטיפול באברהם, נאלצה להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס.

מצבו הרפואי של רואה החשבון החזק הונח בפני השופטת שהכירה אותו מימיו הטובים, כשמונה לא אחת להעריך שווין של חברות בסכסוכי גירושין, והיא הביעה את צערה וביקשה את תגובת ילדיו לבקשה.

5 דברים שחשוב לדעת גם כשאתם בטוחים שלא יקרה לכם כלום –

1. אם התגרשתם או שאתם רווקים, ונמצאים בזוגיות, קחו בחשבון שבני זוגכם יכולים לרשת מחצית מרכושכם אם משהו יקרה לכם מחר בבוקר. אם זו לא כוונתכם – תערכו צוואה. וכן, גם אם אתם ביחד רק חודשים ספורים – הם עדיין יכולים לטעון להיותם ידועים בציבור ולנהל הליך משפטי יקר וארוך.

2. עריכת צוואה לא תקרב את מותכם, להיפך – אומרים שצוואה היא סגולה לאריכות ימים. יותר ויותר צעירים מודעים למצב המשפטי ועורכים צוואות. אם אתם מכירים כאלו שתפו אותם במידע החשוב הזה.

3. ערכו צוואה מפורטת וברורה ותנו הנחיות מדויקות לדרך בה יחולק רכושכם לאחר מותכם. עשו כל שביכולתכם כדי שיקיריכם לא יצטרכו להתמודד גם עם לכתכם וגם עם סכסוך משפטי.

4. אם אתם נמצאים בזוגיות – צוואה לא מספיקה וחובה לערוך גם הסכם ממון. הסכם ממון בעצם קובע את היקף עזבונכם לאחר הפטירה, והצוואה קובעת איך העיזבון יחולק. נשמע מסובך ? דמיינו שיש לכם דירה אותה אתם רוצים להשאיר לילדים שלכם או לאחים שלכם. אם אין הסכם ממון ומשהו פתאומי קרה לכם, בני הזוג שלכם יוכלו לטעון שחצי מהדירה שייכת להם. אם הטענה הזו תתקבל בבית המשפט – גם אם יש צוואה בה הורשתם הכל לילדים, הצוואה לא תחול על מחצית הדירה שבית המשפט קבע ששייכת לבני הזוג. הסכם ממון יכול למנוע את כל הבלגן.

5. גם אם ערכתם הסכם ממון וצוואה, עדיין כדאי לערוך גם יפוי כח מתמשך. צוואה נכנסת לתוקף רק לאחר שאדם הולך לעולמו, ולא ניתן להכניס בה הוראות לגבי התנהלות בטרם הפטירה. רק באמצעות יפוי-כח מתמשך תוכלו לתת הוראות במקרה בו מזלכם לא ישחק לכם למות מות נשיקה, ותמצאו עצמכם חסרי יכולת קבלת החלטות בעניינכם.