גם אם הגירושין הותירו אתכם כואבים וחבולים, גם אם איבדתם אמון באנשים, ואתם בטוחים שלעולם לא תתאוששו מהטראומה, גם אז יש אור בקצה המינהרה.

אם אתם רוצים להתחיל מחדש, להתגבר על הקושי ולהביא לעצמכם קארמה טובה בהמשך חייכם, אתם צריכים לגדול לתוך חייכם החדשים.

לגדול משמעו לעבור שינוי פנימי משמעותי ובלתי הפיך שישפיע באמת על חייכם, שינוי שאפשר לעבור רק כשמתפרקים לגמרי וצריך לבנות הכל מהתחלה.

קבלו 18 דברים שכובלים אתכם ומומלץ להשאירם מאחור לאחר הגירושין כדי לבנות את עצמכם מחדש:

1. רגשות אשם – הילדים יהיו בסדר, לא הרסתם להם את החיים. הם יהיו בסדר גם אם לא תראו אותם כל יום וגם אם הם יהנו מאד אצל ההורה השני. גם לא הרסתם את החיים למי שביקשתם להתגרש ממנו, מותר להפסיק לאהוב.

2. הצורך לרצות את כולם – תלמדו לומר ״לא״ כשלא מתאים לכם. תשאירו מאחור את ״לא נעים לי״ ואל תעשו דברים כנגד רצונכם, רק כדי לרצות אחרים. גם אם כל החיים התנהלתם כאנשים מרצים, תתחילו לומר ״לא״. זו מיומנות נרכשת.

3. רחמים עצמיים – גם אם בגדו בכם, נפרדו מכם, פגעו באמונכם או נלחמו בכם, השאירו מאחור את עמדת הקורבן. תבחרו לראות במשבר ובפגיעה הזדמנות לגדול. הדרך לעשות זאת היא לקחת אחריות. מי שלוקח אחריות לא יכול לרחם על עצמו או להיות קורבן.

4. תלונות וביקורת – מסתבר שלקיחת אחריות על כל מה שקורה לכם היא חיסון לא רק נגד קורבנות אלא גם נגד ביקורתיות יתר. ברגע שתקחו אחריות תמעיטו להתלונן ולהעביר ביקורת, ובכל מקרה תלונות והעברת ביקורת משאירים אתכם בצד הלא נכון של החיים, ואנחנו בעניין של להתקדם הלאה.

5. תירוצים – הם בעצם חסמים שמונעים מאיתנו לגדול ולהתקדם. שיחרור התירוצים יגרום לכם להסתכל למציאות בעיניים ולהתחיל להתמודד.

6. הזנחה עצמית – באה בדרך כלל עם תחושת הקורבן, ועם הערכה עצמית נמוכה. קבלו החלטה להתחיל לדאוג לעצמכם – בריאותית ומנטלית. שימו לב מה נכנס לכם לגוף, התאמנו, טפחו את עצמכם, קראו ספרים, שמעו פודקאסטים, ופתחו תחביבים.

7. את הצורך לנקום – מדובר ברעל שמרעיל בעיקר אתכם ולא מאפשר לכם להתקדם. לא משנה כמה פגעו בכם, תשאירו את העבודה לקארמה, ושחררו את הדחף לנקום.

8. קנאה – מדובר ברגש הרסני שחוסם מכם את האפשרות להיות בתודעת שפע. אם יש מספיק לכולם, אין מקום לקנא.

9. את הצורך להיות תמיד צודקים – כמה אנרגיה אתם משקיעים בלהוכיח לכל העולם שאתם צודקים? ברגע שתשחררו את הצורך להיות תמיד צודקים יקרו שני דברים מופלאים – א. תתפנה לכם אנרגיה להשקיע בדברים אחרים. ב. תגלו שתמיד יש לכם מה ללמוד.

10. את הצורך להיות בשליטה תמידית – אחת הדרכים להפחית לחצים בחיינו היא להשלים עם העובדה שלא הכל בשליטתנו, ושאין ביכולתנו לשלוט תמיד במצבים או בתגובות של אנשים אחרים. גם אם בעבר היתה לנו יכולת לשלוט בהתנהלות ההורה השני, הגירושין מביאים בדרך כלל לאובדן היכולת הזו, ובמקום להילחם בכך ולנסות לשלוט בכוח בסיטואציה או בהתנהגות של ההורה האחר, כדאי פשוט לשחרר ולקבל אותו כפי שהוא.

11. דרמות – שחררו כל גרם של דרמה לא נחוצה מחייכם. לא כל מילה שנאמרה לכם מצדיקה תגובה דרמטית, לא כל טעות היא סוף העולם, לא כל פגיעה היא עילה לחיסול ממוקד. הדרמה מעצימה את הפגיעה, ממקדת אתכם בה, ומונעת מכם להתקדם הלאה. ובכלל החיים יפים יוצר בלי דרמות. נסו את זה בבית.

12. אמונות מגבילות – תשתחררו אחת ולתמיד מאמונות שמגבילות לכם את היכולת לגדול. רוצים דוגמא? כל הגברים בוגדים (לא כולם, יש גברים טובים ושווים ואת צריכה רק אחד כזה), אני לא יכולה להרוויח יותר (את יכולה זו שאלה של ערך עצמי, העזה ורצון עז לעשות זאת), אין לי משפחה תומכת (אז מה, מי אמר שצריך משפחה תומכת כדי להצליח? תמצא קבוצת תמיכה אחרת).

13. פחדים – לא תאמינו כמה משחררת ההחלטה להפסיק לפחד מסיטואציות או מאנשים שמעוררים בכם אימה. הפחד אמנם נועד להגן עליכם אבל ברוב המקרים הוא פשוט מעכב אתכם ומונע מכם לפרוץ קדימה.

14. את הפחד להיות לבד – ברגע שתשחררו את הפחד הזה מלהיות לבד ותלמדו לחיות בשלום עם עצמכם גם כשאתם ללא זוגיות, הזוגיות הנכונה והמדוייקת עבורכם תגיע. ככה זה.

15. אנשים רעילים – כאלו שאחרי אינטראקציה איתם אתם מרגישים מרוקנים מאנרגיה, כאלו שמשקרים לכם, מקנאים בכם, חסרי חמלה, מדברים סרה בכולם, ביקורתיים, פוגעים בכם (ומבקשים סליחה), כאלו שמצויים בעמדת קורבן תמידית ובאנרגיה רעה.

16. התנגדות לשינוי – השאירו מאחור את הצורך להיצמד למוכר וקבלו בהתרגשות ובציפיה כל שינוי. הרעיון הוא לצאת מקבעונות, להיפתח לרעיונות חדשים, אנשים חדשים, התנהלויות חדשות, הרגלים חדשים, ובכלל לחיים החדשים שלכם.

17. את העבר – מי שבוחר לחיות בעבר מונע מעצמו להנות מההווה. עברכם לא צריך להמשיך להשפיע על חייכם החדשים, ובעיקר הוא לא צריך לנהל אתכם. העבר, כבודו במקומו מונח, הניחו אותו שם, והתקדמו הלאה.

18. חיים ללא מטרה – הדרך להתקדם היא להציב מטרות, להשיג אותן ואז להציב מטרות חדשות גדולות ומרגשות יותר. הציבו לעצמכם מטרות כלכליות, אישיות, רומנטיות ואפילו מהנות. כל תחום בחיים ראוי למטרות. לרדת במשקל, לטוס לסופש בפריז, לצאת ל -3 דייטים בחודש, לרוץ 5 ק״מ, להחליף את הרכב, לחיות את החלום.