1. סיפורה הלא יאומן של פרנסין

פרנסין נולדה בשנת 1939 בכפר צרפתי קטן ליד הגבול השוויצרי. שנות ילדותה ונערותה של הצעירה הצרפתיה הבלונדינית תכולת העיניים לא היו פשוטות והיא מעדיפה לא להיזכר בהן. עד גיל 22 היא מעולם לא פגשה יהודי. גם כי כשהיא היתה נערה אוכלוסיית היהודים בעולם הצטמצמה בששה מליון וגם כי באזור בו התגוררה ממילא כמעט ולא היו יהודים. היא שמעה על יהודים במיסות יום א בכנסיה של הכפר אך לא ידעה שיש עם כזה.

סיפורנו מתחיל בגיל 22, כשפרנסין נסעה ללונדון ללמוד את השפה האנגלית. שם בלונדון האפורה היא הכירה צעיר בן גילה, שהזמין אותה לצפות עימו בסרט על משפטי נירנברג. הסרט שיצא בשנת 1961 וזכה לפרסי אוסקר, היכה בתדהמה את הצרפתיה הצעירה שהיתה נחושה להכיר את העם הזה שהושמד ולהבין מדוע רצחו ששה מליון יהודים.

היא עברה תהליך שלא זה המקום לבחון אותו לעומקו שבסופו החליטה להתגייר ולהיות שייכת לעם הנבחר. החלטה להתגייר היתה החלטה אמיצה מאד בצרפת בשנות השישים של המאה הקודמת. הרב אליו פנתה נפנף אותה ממנו באלגנטיות ומשפחתה הנוצריה איימה לנתק עימה כל קשר. בעקשנות שמאפיינת נערה מורדת, ונבנתה כנראה בשנות ילדותה הקשות, היא דבקה בהחלטתה ולא נחה עד שאיתרה רב שיסכים ללמדה את הלכות היהדות. במשך שנה שלמה היא נסעה אליו פעמיים בשבוע ברכבת מכפר הולדתה, שעתיים לכל כיוון, רק כדי ללמוד להיות יהודיה. כעבור שנה הוא אישר שהיא אכן ראויה לחסות תחת כנפי העם הנבחר ולעבור גיור.

אלא שפרנסין לא הסתפקה בלהיות יהודיה. היא חשקה בחבילה כולה והחליטה לחיות בארץ היהודים – בישראל. משפחתה שלא יכלה להבין את דבקותה בעם הקטן והמוזר הזה הודיעה לה שאם תעזוב את צרפת תנותק ותנושל. פרנסין לא נבהלה, ארזה תיק ועלתה על אוניה שלקחה אותה ארצה היישר לקיבוץ. במשך שנה היא עבדה בפרך בקיבוץ. בלי להבין מילה בעברית, ועם אנגלית רצוצה, מקומה הטבעי היה במטבח הקיבוצי הגדול, וכך במשך שנה היא עבדה שבוע בתורנות מטבח ושבוע בחליבת פרות ברפת. התרגלה להתעורר בארבע לפנות בוקר להתבוסס בסחי ולעבוד במרץ. כעבור שנה עורה קיבל גוון זהוב שחום, שערה הבלונדיני הארוך הבהיר עוד יותר וגלש בתלתלים רכים על כתפיה, עיניה התכולות נצצו והיה קשה מאוד לעמוד בקסמיה של הצעירה תכולת העיניים שהפכה לקיבוצניקית עם שיק צרפתי.

היא הכירה בחור רחב כתפיים וגבה קומה שהיה נער חוץ בקיבוץ ויחד הם עברו לחיות בעיר הסמוכה, צעירים, נלהבים וחסרי כל. לימים נולדו להם שלוש בנות שנראו כהעתק מדוייק של אימן הצרפתיה, ובן זקונים שהיה כרוך מיומו הראשון אחרי אימו ואחיותיו.

בעלה, שסבל מבעיות רפואיות, התקשה לשרוד במקומות עבודה והיא נאלצה לפרנס את משפחתם. את ארבעת ילדיה היא גידלה כמעט לבד וחינכה חינוך אירופאי מעודן וכדי שלא ידעו מחסור היא גייסה את אומנות הסריגה שלמדה בנערותה מסבתה הצרפתית. היא סרגה וסרגה וסרגה עד לשעות הקטנות של הלילה ויצרה לעצמה קהל קונות נאמנות שהפיצו מפה לאוזן את יכולות הסריגה המופלאות של פרנסין.

בגיל 50 בעלה לקה בליבו והלך לעולמו, מותיר אותה אלמנה בת 47, לבד בעולם עם ארבעת ילדיה. הוריו התנכרו לה כבר מראשית נישואיהם בטענה שלא ניתן לבטוח בגיורת, אמה ואחיותיה התנכרו לה כי החליטה להתגייר וכך נותרה פרנסין חסרת כל מערכת תמיכה. היא סרגה כדי לפרנס את בנותיה ולא נתנה להן לחוש את החרדה הקיומית שהיתה סרוגה לתוך עולמה והותירה אותה ערה בלילות. בשל אישיותה המיוחדת, ילדיה מעידים עליה, שעל אף הקושי הכלכלי, הבית היה מלא אור ושמחה שהפיצה סביבה פרנסין. יש אנשים כאלו, מוארים.

עשרים שנה נותרה פרנסין אלמנה. על אף שהיו לה מחזרים רבים, היא סירבה לכולם, משקיעה את כל האנרגיה המופלאה שלה בילדיה, עד שבגרו ועמדו ברשות עצמם. והנה בעת שהיתה בת 67 ביקשה חברתה להכיר לה את אחיה, שהיה אלמן בן 75, איש עסקים שהתגורר בצרפת.

אלברט הגיע לישראל כדי לפגוש אותה והיא הבהירה לו בדרכה המועדנת שהיא לעולם לא תעזוב את ארצה ושאם הוא מעוניין בקשר עימה הוא יצטרך לחיות בארץ. הוא לא נבהל ועד מהרה התפתחה ביניהם אהבה מסעירה, ובלי להסס אלברט עזב את חייו בצרפת ועבר להתגורר עם פרנסין בארץ. אלברט, איש עסקים עשיר, הבטיח לפרנסין שמעתה לא תדאג יותר כלכלית. הוא נישק אחת לאחת את אצבעותיה שהתקשו משנים של סריגה והבטיח לה שהיא לא צריכה יותר לדאוג. ולסרוג.

בפעם הראשונה מאז נולדו ילדיה פרנסין הצליחה לישון בלילה ללא דאגה. ״הייתי נוגעת בו ונרדמת מיד״ סיפרה לי השבוע במבטאה הצרפתי הקסום, שנותר בה גם לאחר עשרות שנים בארץ. ואלברט שלה אכן דאג לה כלכלית ורכש לה דירה והבטיח לה שלא תדע יותר מחסור.

את רכושו העצום בצרפת הוא חילק לילדיו עוד בחייו ואת רכושו בישראל הותיר לאהובתו תכולת העיניים, שטיפלה בו באהבה ובמסירות עד אחרון ימיו. לפני שלוש שנים הוא הלך לעולמו, מותיר אותה אלמנה בפעם השניה, אך הפעם ללא דאגות כלכליות וכבר לא לבד בעולם. 13 נכדים הביאו לה ארבעת ילדיה, שהקיפו אותה ודאגו לה והיא ממשיכה להפיץ את אורה בעולם, גם כשמלאו לה השנה, 80. הבטחון הכלכלי שהעניק לה אלברט אהוב ליבה בחייו ובמותו, איפשר לה לחיות בשלווה ולישון היטב בלילה.

ואז הגיעה התביעה.

2. יואל, ילד שלי מוצלח

שלוש בנות נולדו כאמור לפרנסין ובן זקונים, יואל, שהיה כרוך אחרי אימו ואחיותיו מיום הולדתו. כשהשתחרר מהצבא אף אחת לא נותרה אדישה לגבר הנאה שאמנם היה צבר אך גודל בצרפתית וחונך חינוך אירופאי מעודן וכך הפך לצ׳ארמר צרפתי הורס. בגיל 24 הוא נישא ליעל ונולדו להם שתי בנות.

כעבור 7 שנות נישואין הכיר יואל במקום עבודתו את אירית, רווקה סוערת שסימנה את החתיך הצרפתי, ולא שקטה עד שפצח עימה ברומן סוער שערפל את חושיו. יעל אשתו שהבינה שמשהו עובר על בעלה, שכרה חוקר פרטי ואת עורך הדין הכי מרושע שהיה אז לשוק להציע. לאחר מלחמת גירושין לא פשוטה, ועם הרבה יסורי מצפון, חתם יואל על הסכם גירושין שמותיר ליעל את דירתו והתחייב לשלם לבנותיו מזונות גבוהים יחסית. אלא שבכך יעל לא הסתפקה. מאחר שהרומן עם אירית פרץ במקום עבודתו של יואל היא דאגה לשלוח להנהלת החברה את דו״ח החקירה והוא אולץ ״להתפטר״ מעבודתו.

הוא נותר עירום ועריה והיתה לו רק את אירית. חיש מהר הוא עבר להתגורר עימה בבית אימו פרנסין. ״אין ברכה בבית שקם על הריסות בית אחר״ אמרה פרנסין ליואל בנה שמיאן להקשיב לה ונישא לאירית אהובתו והביא עימה לעולם עוד שתי בנות. החיים לא היו פשוטים. יואל התקשה למצוא מקום עבודה, שילם מזונות גבוהים, והיה חסר כל. אירית שניהלה רומן עם גבר בטוח בעצמו, בעל משכורת מכובדת ורכוש, קיבלה מיעל אשתו גבר אחר לגמרי, ואת תיסכולה הוציאה עליו ללא רחמים.

פרנסין, שהיתה עדה למריבותיהם הקולניות, חששה שיואל יעבור גירושין שניים, ותמכה בהם ככל יכולתה. משכר הסריגה שלה היא עזרה ליואל לשלם מזונות ליעל, וכדי לשמר על נישואיהם שלחה אותם מדי פעם לצימר בצפון. לאחר שפרנסין הכירה את אלברט היא ביקשה ממנו שיאפשר ליואל ואירית להתגורר באחת מדירותיו, וכך היה. גם המגורים בדירה הנוחה לא עזרו לשקם את נישואיהם של יואל ואירית, שהלכו והתערערו, על אף טיפולים זוגיים רבים שניסו להפיח בהם חיים.

לפני חודשיים אירית החליטה להתגרש מיואל לאחר 15 שנות נישואין אומללות. רכוש הם לא הצליחו לצבור וחובות דווקא כן ויואל הסכים ליטול על עצמו את כל החובות ולשלם – שוב – מזונות לבנותיו. אך אירית סירבה להשלים עם המציאות. היא שכרה עורך דין שהבטיח לה כנראה הבטחות שווא, והגישה תביעה נגד פרנסין.

לטענתה, פרנסין שבינתיים ירשה את הדירה מאלברט, הבטיחה להם את דירתה, ועל כן, כעת היא מבקשת מבית המשפט לענייני משפחה לחייב את פרנסין להעביר לבעלותה מחצית דירה. טרו סטורי.

פרנסין בת ה – 80, שהפסיקה שוב לישון בלילה, הגיעה אלי השבוע נסערת. ״כל עוד אני בחיים אף אחד לא יקבל ממני כלום, וכשאני אמות, אני אוריש את רכושי לילדי. את רות דיין, אני שמעתי עליך הרבה, את תדאגי שאירית, שהרסה ליואל את החיים פעמיים, לא תקבל כלום״…

לאחר ששמעתי את סיפורה המדהים, ולאחר שקראתי את כתב התביעה המופרך משפטית, הנהנתי.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

3. כמה מילים על רגשות

שכתב שאמאן אינדיאני חכם ושלחה לי השבוע לקוחה :

מהו רעל ?

כל מה שיש לנו ואיננו זקוקים לו. זה יכול להיות כוח, עצלות, אוכל, אגו, אמביציה, יוהרה, פחד, כעס או כל דבר אחר.

מהו פחד ?

חוסר יכולת לקבל אי וודאות. אם נלמד להכיל חוסר וודאות, הפחד יהפוך להרפתקה.

מהי קנאה ?

חוסר יכולת לקבל טוב אצל האחר. אם נלמד לקבל את הטוב באחר, הקנאה תהפוך להשראה.

מהו כעס?

חוסר יכולת לקבל את מה שמעבר לשליטתנו. אם נלמד לקבל את זה הכעס יהפוך לסובלנות.

מהי שנאה?

חוסר יכולת לקבל אנשים כמו שהם. אם נקבל אותם ללא תנאי – השנאה תהפוך לאהבה.

ואני אומרתמהי קארמה ?

קארמה היא תוצאה. לא גורלרוצים קארמה טובה ? נסו להפטר מכל מה ומי שרעיל ומרעיל, לא לקנא ולקבל באהבה את מה שמעבר לשליטתנו