1. הגיהינום הקפוא

אחרי 18 שנות נישואין שהרבה מאוד מהן הוגדרו על ידו כשנות סבל, הוא יזם גירושין. שניהם היו אינטליגנטים, וכל אחד מהם אחז בצידקת טיעוניו בקשר לרכוש שבמחלוקת. הוא היה גמיש יחסית והיא נוקשה כפלדה ולא ניתן היה להגיע עימה להסכמה כלשהי, שכן אופיה הנוקשה ואישיותה המורכבת משילוב קטלני של אטימות, פרנואידיות וקורטוב של רוע, ניהלו עבורה את הגירושין. בכל תקופת ההליך המשפטי הם לא החליפו מילה. לא שלום, לא בוקר טוב, אפילו לא הנהון מנומס, כמו שני זרים גמורים שחיים תחת קורת גג אחת וישנים באותה מיטה. ׳לישון עם האויב׳ בטח היו קוראים לסיפור הזה בהוליווד. יחד איתם התגוררו בבית שתי בנות מתבגרות שעשו את עצמן כלא מרגישות את הליך הגירושין אבל בשיחות ביניהן כשההורים לא באיזור, נהגו לכנות את בית הוריהן ׳הגיהינום הקפוא׳. אתם תמהים איך אני יודעת ? הוא סיפר לי. היו לו דרכים משלו לדעת הכל, ולשמור על ארשת פנים חתומה בלי לומר מילה.

במשך שנות המאבק הם ישנו באותה מיטה, גב אל גב, וכל יום היא קמה מהמיטה חרש חרש על קצות אצבעותיה ניגשה לדלת, לקחה את העיתון שהגיע עבורו, הוציאה אותו מהניילון, קיפלה את הניילון בקפידה, ואת העיתון זרקה בתנופה אל שביל העפר הרחק מהדלת. הוא קם כל יום בשבע, עשה בתחתוניו ארבעה צעדים לכיוון העיתון, אסף אותו, ניער, והניח על השולחן במטבח תוך שהוא משמיע אנחה ומניד בראשו. שנים הוא צפה בה מחלון החדר למעלה עושה את הפעולה המוזרה הזו. הוא ידע בדיוק היכן היא מחביאה את הניילונים, ומעולם לא אמר לה מילה, נתן לה להינות ממעשה הנקם הקטן שלה.

בהליך המשפטי, שהתנהל עם הרבה דרמות ושופט החלטי שהביע דעתו בכל סוגיה בלי להבין את הדברים לעומק, היא היתה משוכנעת שהוא מרמה אותה, ומסתיר מליונים. היא טעתה לחלוטין אבל היה לה מספיק כסף גם כדי לנהל מלחמת עולם משפטית וגם כדי לשכור חוקרים פרטיים שיבדקו את חשדותיה וימצאו את המיליונים שלו. כמי שיש לו דרכים משלו לדעת הכל, הוא ידע בדיוק מתי עוקבים אחריו, ולעולם לא אמר מילה. גם כי לא היה לו מה להסתיר וגם כי הוא יודע שהאשה לה נישא לפני רבע מאה היא פרנואידית חסרת מעצורים ומוטב לתת לה לפעול בדרכים שלה.

בשלב כלשהו התקשרה מישהי לרואה החשבון שלו, הציגה את עצמה כעובדת במס הכנסה, והתחילה לשאול שאלות על החברה שלו. כיון שרואה החשבון שלו היה בעברו בכיר מאוד במס הכנסה, הוא הופתע מההתעניינות בחברה שהיתה אז עם רמת פעילות כה מצומצמת, וביקש שתבצע פנייה מסודרת רישמית בכתב. לעולם לא אשכח את המילים שכתב לנו לאחר מכן : ״כמו שאתן בטח מנחשות, פנייה כזו לא הגיעה…המיליונים היחידים שאני מחביא (גם מעצמי) זה מיליוני חרטות ורגשות אשם על שנים רבות שוויתרתי בהן על חיים נורמליים ובעיקר על האושר שלי״.

כעבור שנתיים הבנות שהיו קשורות אליו מאוד החליטו לשים קץ לסכסוך. הן דיברו עם אימן שוב ושוב והפצירו בה במשך חודשים ארוכים, כמו מים על אבן החליקו מילותיהן על ליבה האטום, עד שלבסוף נוצר פתח צר להסכם. ואז הן הפעילו עליו מכבש לחצים שיוותר, שיענה לדרישותיה ושישים קץ לסיפור. בפני הבנות שלו הוא לא הצליח לעמוד, וכך הוא הצליח לצאת מהגיהינום הקפוא.

עשר שנים חלפו מאז.

-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

2. תופעת הנשים הנתמכות

שלוש שנים לאחר מכן נפגשתי איתו לשיחה על החיים, והוא סיפר לי שבדיוק נפרד מבת הזוג שהכרתי לו בסמוך לאחר הגירושין. אמר שהיו ביחד שלוש שנים ושבשלב כלשהו נגמרה המשיכה. כבדרך אגב הוא סיפר שהיא דרשה – וקיבלה – ממנו תמיכה חודשית של 10,000 ש״ח לחודש. נדהמתי והוא הופתע מתדהמתי. כמי שמכירה את החיים מכל כך הרבה כיוונים, איך את לא מכירה את תופעת הנשים הנתמכות הוא שאל. מכירה מכירה הבהרתי, אך תמיד סברתי שהן מסוג הנשים שעובדות בלהיות יפיפיות מקצועיות, מבלות את זמנן בחדרי כושר ובמכוני יופי וממתינות לגבר שלהן בערב כדי להעניק לו ״זמן איכות״, וכנגד מקבלות תמיכה חודשית. קצת כמו נערות ליווי אבל של גבר אחד. אבל היא לא כזו. כלומר היא כן יפיפיה, אבל עובדת ומציגה תדמית מצליחנית ואינטליגנטית, ולא יכולתי לשער שתמיכה חודשית היא תנאי ליחסים זוגיים עימה.

השבוע הגיעה אלי אשה נתמכת מהסוג הזה, והותירה אותי, שוב, נדהמת. היא היתה יפיפיה וחטובה, עטויה במותגי-על מכף רגל ועד ראש, וסיפרה שלמרות שהיא רק בת 45, היא כבר בכירה באקדמיה. הסבירה בגאווה שהיא מהכוכבות שהצליחו מגיל מאוד צעיר בכל דבר ונחשבת למטאור בתחומה. היא הנמיכה קצת את קולה כשסיפרה שההכנסה מהאקדמיה אינה מאפשרת לה את רמת החיים הראויה לה, ולכן היא מקבלת תמיכה חודשית. ולא סתם תמיכה חודשית – 50,000 ש״ח לחודש. כבר חמש שנים היא מנהלת קשר רומנטי עם איש עסקים בכיר מאוד מאוד ונשוי (על הנייר כך לדבריה), שמאוד גאה לצרף אותה לנסיעות עיסקיות שלו, ולשמוע ניתוחים שלה על שוק ההון ועל סיכוי העיסקה וסיכוניה. שניהם דוברים את אותה שפה, ובמקומות בהם הוא עושה עסקים, איש אינו מרים גבה למראה איש העסקים המגיע לכל פגישה מלווה בפילגשו.

מדי חודש הוא מעביר לה 50,000 ש״ח, שמאפשרים לה לחיות כמו שהיא רוצה ולפרנס כמו שצריך את שני ילדיה מנישואיה הקודמים. עכשיו יש ביניהם קצת מתח, והיא רוצה להחתים אותו על הסכם שיהפוך את התמיכה החודשית למחייבת. לא יכולתי להתאפק ושאלתי אותה מדוע אשה מוצלחת ומוכשרת כמוה צריכה תמיכה חודשית מגבר. היא הופתעה מהשאלה, וניכר עליה שהתשובה היתה כנראה חלק מסיפור המציאות שהיא מספרת לעצמה כדי להימנע מהמסקנה שהיא סוג של נערת ליווי. ״אני עובדת קשה בלהיות בת הזוג שלו״, היא אמרה. ״כל הנסיעות האלו שלו… זה לא פשוט בכלל…ואני לרשותו מתי שהוא צריך אותי, הוא מתייעץ איתי בכל דבר, וחוץ מזה לאשתו הוא נותן הרבה יותר…״. היא ביקשה שאנסח עבורה הסכם וסיפרה איך היא מתכננת להחתים אותו במטוס לפני פגישה עיסקית חשובה, כשהוא צריך את דעתה ועמדתה על העיסקה שעל הפרק.

-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

3. תאר לך שאתה מת

זוכרים את הלקוח שיצא מהגיהינום הקפוא? השבוע הוא הגיע לפגישת יעוץ בקשר להסכם ממון. העשור שחלף מאז הגירושין היה מוצלח מאוד עסקית, וברגע שיצא מהגיהינום הקפוא העסקים התחילו לרתוח. היום הוא בן 57, הקשר עם הבנות מדהים, וכבר שנתיים שהוא בקשר לוהט עם צעירה בת 33. פער הגילאים אינו מפריע להם, ולמרות שהוריה הסתייגו בהתחלה מסיפור האהבה הזה, הם הבינו שהוא טוב אליה ואט אט קיבלו אותו והשלימו עם מערכת היחסים.

הוא חשש להעלות בפניה את עניין הסכם הממון, כי ידע היטב שהיא תתנגד. כסף תמיד היה חשוב לה, וכן ברור שהוא תומך בה, גם היא אשה נתמכת וגם היא מקבלת לחשבונה כל חודש 15,000 ש״ח, שיהיה לה לבזבוזים, הוא אמר, חשוב לי שהיא תרגיש טוב.

הוא סיפר שלאחר הגירושין רכש מספר נכסי נדל״ן וצבר לא מעט כסף נזיל, וכעת הוא מבקש להגן על הרכוש הזה. תכף נשוחח על הסכם הממון אמרתי, כי אם היא לא תחתום עליו, יש דרכים לשמור על נפרדות רכושית כזו, שיהיה לה קשה לטעון לאחר מכן לשיתוף רכושי, אבל צוואה יש לך ? ״לא״, הוא ענה באדישות וחייך, אני לא מתכנן למות בקרוב.

הפצרתי בו לערוך צוואה בו במקום. אם אתה אוהב את הבנות שלך תערוך צוואה אמרתי לו. הוא הביט בי מופתע. ביקשתי שידמיין את הסיטואציה הבאה – אתה יוצא מהמשרד שלי ובדרך הביתה מתרחשת תאונת דרכים. קטלנית. למרות שלא תכננת למות בקרוב, הגורל רצה אחרת. ועדיין לא חתמת על צוואה. נכון שרצית הסכם ממון, ונכון שהיא לא שותפה לרכוש אך כל זה לא קשור לירושה. בת זוגך בת ה – 33 יורשת מחצית (כן 50%) מכל מה שיש לך והבנות שלך מתחלקות ביניהן במחצית השניה. ואם אערוך הסכם ממון ? הוא ניסה להקשות. אם תערוך הסכם ממון ולא תערוך צוואה, התוצאה תהיה אותה תוצאה. הסכם ממון אינו משפיע על זהות היורשים אלא רק על היקף העיזבון.

הוא ערך צוואה בו במקום. תערכו גם אתם.

וטיפ חשוב – צוואה בכתב ידכם שנושאת תאריך וחתימה היא צוואה לכל דבר, שבו לכתוב.

-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

מחר יתקיים איירונמן אוסטריה. כבר יומיים אנחנו כאן בפסטיבל האיירונמן ומחר איש הברזל האהוב שלי יתחרה בתחרות הזאת. כשהגענו היום לראות את שער הסיום הוא עצר לרגע והתרגש, ראיתי דמעות בעיניו כשהוא דמיין את עצמו מסיים את התחרות הזו, שיש בה הכל ובעיקר ניצחון הרוח על הגוף. ולמי שלא יודע – מדובר בסוג של טריאתלון-על במהלכו שוחים 3.8 ק״מ, רוכבים 180 ק״מ באופני כביש ומקנחים בריצת מרתון מלא – 42.2 ק״מ. וכן הכל ביחד, בלי מנוחה. חוויות מהתחרות המטורפת הזו – בהמשך.