1. ההפלגה

לחדר נכנסה אשה עוצרת נשימה – גבוהה, חטובה ויפת תואר. משהו בהליכה שלה ובדרך בה נשאה את גופה רמז על עברה כדוגמנית, למרות עיניה הירוקות שהיו כה עצובות עד שהרטיטו את ליבי עוד לפני ששמעתי את סיפורה.

את עופר בעלה הכירה במסיבה בתל אביב בימים בהם היתה אחת ממלכות חיי הלילה של העיר. הם כיכבו במדורי הרכילות ונראו בכל הארועים השווים, מנהלים אורח חיים נהנתן כששניהם אוחזים באמונה שהחיים קצרים וצריך להנות מהם כמה שיותר ולחוות הכל.

תיארה מסיבות מטורפות שכללו אלכוהול ללא הגבלה וקוק בשירותים, בארץ, בחו״ל ועל יאכטות של עשירי הארץ שהזמינו אותם להפלגות פרועות וסודיות בהן הכל מותר. באחת מאותן הפלגות חסרות גבולות, הם לקחו חלק באורגיה פרועה ורווית סמים ואלכוהול. היא תיארה עצמה שתויה ומעורפלת חושים חווה את זה מנותקת מגופה וחשה כאילו היא שחקנית בסרט. ימי פומפיי האחרונים מלמלתי לעצמי.

כעבור כמה שנים הם נישאו והביאו לעולם שלושה ילדים בהפרשים קטנים. היא שקעה אל תוך האימהות ומשבר גידולם של שלושה פעוטות והוא התקשה להיפרד מאורח החייים הבלייני והמשיך לצאת מדי פעם עם חבריו מהעבר.

זכר אותה אורגיה המשיך ללוות אותו והוא ביקש שוב ושוב כי ישובו וישתתפו בארוע כזה והיא סירבה שוב ושוב, כשסירובה עומד במרכז מריבות קשות ורוויות אלימות מילולית במהלכן כינה אותה זונה וכלבה ואיים שיעשה מה שהוא רוצה. בסופו של דבר ובאחת מהמריבות היא ענתה לו תעשה מה שאתה רוצה. והוא אכן עשה. לפחות פעמיים בחודש שב הביתה לפנות בוקר שיכור ומסריח מנשים אחרות, ובשל אהבתה אליו כל ארוע כזה השאיר לה שריטה עמוקה בלב וחוט של עצב באישונים.

יום אחד הוא הודיע לה שלמחרת הוא עתיד לצאת להפלגה ביאכטה והוא יעדר מהארץ לחמישה ימים. לזה היא לא הסכימה. אמרת שאני אעשה מה שאני רוצה הוא הזכיר לה, אני לא שואל אותך כלבה. את לא רצית לבוא איתי, לא זורמת איתי בכלום. עכשיו תשבי בשקט כמו כלבה טובה. אמר ונסע.

חברה מהעבר שבמקרה היתה אף היא באותה הפלגה פרועה שלחה לה תמונות שלו וסיפרה שהוא הגיע להפלגה עם אשה אחרת. בהמשך ההפלגה הוא סיפר לבן זוגה של אותה חברה מהעבר שהאשה שאיתו היא נערת ליווי יוקרתית, שההפלגה הזו עולה לו ביוקר אבל שהיא שווה כל שקל וזורמת איתו.

ההפלגה הזו אכן עלתה לו ביוקר. כשהוא חזר הביתה השבוע השליח המתין לו בכניסה לבית מוסר לו מעטפה שבתוכה בקשה לישוב סכסוך ויחד איתה צו עיקול על חשבון הבנק שלו להבטחת כתובה בשווי מליון ש״ח.

2. הצודקת

אחרי 27 שנות נישואין הוא הגיע למסקנה שלא נותר דבר מהאהבה שהיתה שם קודם. למעשה ככל שחלפו השנים היא הפכה לאדם קטן ומריר, רבה עם כולם, סוברת שבגיל 55 מותר לה לומר מה שהיא רוצה ו״שכולם ישקו לי בתחת״. למרות איתנותם הכלכלית והעובדה שהיא עצמה משתכרת עשרות אלפי שקלים בחודש, היא יצאה למלחמות עולם על סכומים פעוטים, מאמצת תחביב חדש – ניהול הליכים ״צודקים״ בבית משפט לתביעות קטנות.

גם בבית הלכה צדקנותה והשתלטה על כל חלקה טובה, הילדים סבלו מלשונה המושחזת ומביקורתה הנוקבת והבת הגדולה פשוט ניתקה איתה קשר. ״ניכור הורי״ היא זעקה כלפיו – אתה אשם שהיא לא מוכנה לדבר איתי. אמנם הבת בת 23, אשה צעירה ודעתנית כמו אימה הצודקת, אך גילה ודעותיה לא הפריעו לאימה להחליט שהנתק ביניהן הוא תולדת ״ניכור הורי״, אודותיו למדה מתוכנית הטלוויזיה של צופית גרנט…

מאיר בעלה, שכבר שנים הולך בין הטיפות, נזהר מלעורר את זעמה של אשתו הצודקת, נמנע מעימותים, מהנהן בראשו במקומות הנכונים, ומשתדל שלא ליפול קורבן למלחמת צדק יזומה. אלא שאת אשמת הנתק מהבת לא היה מוכן ליטול על כתפיו. אם תמשיכי ככה כל הילדים יתנתקו ממך, העיז ואמר. את לא עוצרת באדום, את תמיד צודקת, ולא רואה אף אחד ממטר. ״שכולם ישקו לי בתחת״ השמיעה את אימרת השפר האהובה עליה. אתה לא לוקח אחריות על ההתנהגות שלך, אתה ממשיך לדבר איתה למרות שהיא מסרבת לדבר איתי, אני מתכוונת להעיף אותה מהבית, ואם לא תשתף איתי פעולה גם אתה תעוף.

זו היתה עליית מדרגה. מצד אחד, היא מעולם לא איימה בגירושין, גם כשהרגישה מאוד צודקת. מצד שני, הוא מעולם לא אמר לה מה שהוא חושב ובטח שלא התנגד לה. ״להעיף מהבית״ אותו ואת הבת נשמע לו כמו איום הזוי. תיזהרי בדברייך העיז ואמר לה, הם עוד יקרו ואת תמצאי את עצמך לבד.

הלם. היא לא האמינה שהוא ממשיך בויכוח, ולא שותק כהרגלו, ויצאה ל״מלחמת צדק״. יומיים אחר כך הבת קיבלה מכתב התראה מעו״ד שמבקש ממנה לצאת מהבית בתוך 7 ימים, אחרת תנקוט נגדה מרשתו – אימה – ״באמצעים המשפטיים העומדים לרשותה״. זה הספיק לו.

השבוע היא קיבלה מכתב ממני. הודעתי לה שהוא מבקש להתגרש ולהגיע להסכמה בדבר פירוק השיתוף בכל הרכוש, צירפתי בקשה לישוב סכסוך שהוגשה בבית המשפט לענייני משפחה והצעתי לה להגיע לפגישת משא ומתן.

כשהוא חזר הביתה הנמרה הצודקת תמיד הפכה לחתלתולה מתפנקת. מאירק׳ה אתה השתגעת לגמרי היא יללה, אתה רוצה להתגרש ממני אחרי כל השנים. על מה ? על משפט אחד שאמרתי?

3. כמה מילים על חוסן אישי

לא נולדתי עם חוסן אישי. הייתי נערה פגיעה ורגישה. פיתחתי אותו במעל שני עשורים של עבודה אינטנסיבית כפרקליטה בתחום הכי קשה שיש. תוסיפו על כך את היותי אשה, בלונדינית, שעומדת בראש אחד המשרדים הכי גדולים בתחום, שמדורגת כבר שנים כפרקליטת צמרת בתחום, ותקבלו מושא לחיצי קנאה, לסיפורי אגדות שאלו שטוו אותם רוצים להאמין בהם, ולאמירות מרושעות.

השבוע חטפתי מתקפת רוע רצינית. גם מעובדת לשעבר שלא שמעתי ממנה 5 שנים וגם מחבר למקצוע. שניהם לא יכולים לקרוא את הפוסט הזה, תכף תבינו למה.

פיתחתי שריון אני מודה. קנאה ורוע הם חלק מהמחיר שמוכן לשלם מי שלא מתפשר על חלומותיו, מי שעובד קשה כדי להשיגם, ומי שמצליח ולא מתבייש בכך. שנים של התפתחות אישית לימדו אותי להתמודד, להמשיך הלאה ולא לתת לאנשים רעילים להפריע לי בדרך. רוצים לדעת איך?

    קודם כל לסלוח. לתרגל סליחה גם כלפי מי שאתה יודע שפוגע בך מאחורי הגב ומחייך בצביעות כשהוא פוגש אותך, במסדרונות בית המשפט למשל. להתבוסס בפגיעות ובכאב לא מקדם אותך לשום מקום. הסליחה משחררת.
  • להוקיר תודה. תרגיל מעולה לשחרר מפגיעות. להוקיר תודה על כל מה שיש לך ושעוד יהיה, ושגרם לחיצי הקנאה והרוע להיות מופנים כלפיך. בכל ריצת בוקר שלי לפחות קילומטר מוקדש להוקרת תודה.
  • להתרחק. נקודה. אנשים רעילים לא משחקים בסרט שלי. הם מורחקים, נחסמים ומנותקים. לא רוצה לראות אותם, לשמוע מהם או לשמוע מה יש להם לומר. כמה פשוט, ככה משחרר.
  • להמשיך להיות בן אדם. תמיד. גם כשזה ממש קשה. אחרי הכל, קארמה איז א ביץ, אתם יודעים.